پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

ریخته گری استیل 316

فرمت » ریخته گری » ریخته گری استیل 316
ریخته گری استیل 316

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ریخته گری استیل 316

ریخته گری استیل 316 یا فولاد زنگ نزن 316 ، به فرایند ذوب فولاد زنگ نزن 316 و استفاده از قالب های ریخته گری به منظور شکل دهی آن گفته می شود. از آنجایی که استیل 316 یکی از پر کاربرد ترین فولاد های زنگ نزن بوده و در دسته فولاد های زنگ نزن آستنیتی قرار می گیرد، ریخته گری آن نیز بسیار پر کاربرد است. ریخته گری استیل 316 در صنایعی مثل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع غذایی و دارویی کاربرد فراوان دارد. از ریخته گری استیل 316 در ساخت قطعات مقاوم به محیط های اسیدی استفاده می شود. همچنین قیمت این آلیاژ نیز از دیگر گرید های مشابه مثل استیل 304 بالاتر است.

مراحل ریخته گری استیل 316

از مراحل ریخته گری استیل 316 می توان به موارد زیر اشاره کرد. ۱- آماده سازی و تولید قالب ۲- ذوب فولاد 316 در کوره ۳- انتقال فولاد 316 مذاب به داخل قالب ۴- سرد کردن فولاد 316 مذاب ۵- خارج کردن قطعه حاصل از ریخته گری استیل 316 از داخل قالب ۶- کنترل کیفی قطعه تولیدی.

ریخته گری استیل 316

فرایند مذاب ریزی استیل

در ایران برای تولید و ریخته گری استیل 316 از کوره قوسی استفاده می شود. کاربرد این کوره ها در ذوب فولاد های آلیاژی و کربنی است. کوره های قوسی دارای دو قسمت بدنه فولادی همراه با پوشش فولاد نسوز و یک درپوش هستند. شکل ظاهری این کوره ها کروی بوده و سقف و بدنه آن ها با مواد نسوز پوشانده شده است تا فرایند ریخته گری استیل 316 بدون مشکل در آن ها انجام شود.

فولاد زنگ نزن 316

برای ریخته گری فولاد زنگ نزن 316 یا همان ریخته گری استیل 316 ، لازم است با انواع فولادهای سری 300 آشنایی نسبی کسب کنیم. فولاد های زنگ نزن آستنیتی سری 300، دارای کروم و نیکل هستند. این فولادها غیرمغناطیسی بوده و به عنوان فولادهایی با مقاومت به خوردگی عالی شناخته می شوند. از آلیاژهای پرکاربرد سری 300 می توان  استیل 304 و استیل 316 را نام برد. قطعات حاصل از ریخته گری فولاد زنگ نزن 316 و 304 در برابر خوردگی ناشی از جوشکاری و دیگر فرایند های دما بالا نیز مقاوم هستند. سری 300 فولاد های زنگ نزن حاوی 16 تا 30 درصد کروم و 6 تا 35 درصد نیکل هستند. ریزساختار آن ها نیز بسته به ترکیب آن ها می تواند عمدتا آستنیتی و یا حتی کاملا آستنیتی باشد. این موضوع سبب می شود تا قطعات حاصل از ریخته گری فولاد زنگ نزن 316 به عملیات حرارتی واکنش نشان ندهند.

ریخته گری استیل 316

قطعه تولید شده از جنس استیل 316

کروم موجود در استیل 316 و به طور کلی قطعات حاصل از ریخته گری استیل 316 ، سبب می شود تا این فولاد در محیط های خورنده مقاوم شود. ریخته گری فولاد های زنگ نزن و خصوصا ریخته گری استیل 316 ، گزینه بسیار ایده آلی برای کاربرد هایی است که مقاومت به خوردگی و استحکام بالا را می طلبند. در حالت کلی فولاد های زنگ نزن سری 300 در مواردی نظیر خودروسازی، تولید وسایل پزشکی، شیرآلات، چرخ دنده ها، صنعت مواد غذایی و غیره کاربرد دارد.

ورق استیل ۳۱۶

ورق استیل 316 یکی از آلیاژ های زنگ نزن است که در ساختار خود افزون بر کروم و نیکل، مقادیر مشخصی از مولیبدن را نیز داراست. ورق استیل 316 ساختار آستنیتی داشته و نسبت به دیگر آلیاژهای حاوی کروم-نیکلِ که هم خانواده آن محسوب می شوند (مثل ورق استیل 304) دارای مقاومت به خوردگی عمومی، شیاری و حفره ای بیشتری است. علاوه بر موارد ذکر شده ورق استیل 316 دارای مقاومت به خزش و استحکام کششی بالایی در دماهای بالا است.

استیل 316

پیچ و مهره تولید شده از جنس استیل

در فرایند ریخته گری استیل 316 ، برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی ۲ تا ۳ درصد مولیبدن به ترکیب شیمایی استیل ۳۱۶ اضافه می شود. ورق استیل ۳۱۶، افزون بر مقاومت خوبی که در برابر خوردگی دارد و استحکام بالایش، از شکل پذیری خوبی نیز برخوردار است. 

لوله استیل ۳۱۶

لوله استیل ۳۱۶ نیز یکی از محصولات مهم حاصل از ریخته گری استیل ۳۱۶ است. در یک دسته بندی لوله استیل ۳۱۶ به دو دسته درز دار و بدون درز تقسیم بندی می شوند. هر یک از این دو دسته دارای کابرد های متنوع و خواص خود است. درز دار بودن یا نبودن آن ها کاربرد آن ها را عوض می کند. برای مثال انواع لوله استیل ۳۱۶ درزدار دارای قیمت کمتری بوده و استفاده از آن ها در مکان هایی که به استحکام بالا نیاز دارند توصیه نمی شود.

عملیات حرارتی استیل ۳۱۶

پس از ریخته گری استیل 316 ، ورق های ۳۱۶ و ۳۱۶ L تنها در صورتی قابل استفاده اند که تحت عملیات حرارتی آنیل قرار گرفته باشند. گاهی این عملیات برای از بین بردن اثرات ناشی از کارسرد یا به منظور حل سازی رسوب های کاربید کروم ضروری است.

عملیات حرارتی ورق استیل 316 ، بدین شکل است که آلیاژ خالص از ریخته گری استیل 316 در محدوده دمایی ۱۰۴۰ تا ۱۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار گرفته و سپس با توجه به ضخامتی که دارد در هوا یا آب کوئنچ می شود. سردسازی آلیاژ حاصل از ریخته گری استیل 316 باید تاحدی سریع باشد که از رسوب مجدد کاربید های کروم جلوگیری شده و مقاومت به خوردگی خوبی ایجاد شود.

ورق استیل 316

قابلمه تولید شده از جنس استیل

نقش کربن در ریخته گری استیل 316

در ریخته گری انواع مختلف فولاد های زنگ نزن و خصوصا ریخته گری استیل 316 ، میزان کربن موجود در آن ها بسیار مهم است. در ریخته گری استیل 316 ، مقدار کربن باید کم باشد تا این فلز بتواند در محیط های خورنده عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. اما این کربن در عوض می تواند مقاومت به دماهای بالا و نیز استحکام را بالا ببرد.

مقدار کربن به کار رفته در ریخته گری استیل 316 ، تعیین کننده میزان نرمی و شکنندگی آن است. برای مثال در ریخته گری استیل هرچه کربن زیادتر باشد استیل 316 سخت تر و شکننده تر می شود. در حالت کلی، فولاد ها به سه دسته کم کربن (کمتر از 0.2 درصد) ، کربن متوسط (بین 0.2 تا 0.5 درصد) و پر کربن (بیشتر از 0.5 درصد) تقسیم بندی می شوند. در حقیقت وجود کربن بیش از حد، فولاد را تبدیل به چدن می کند که شکنندگی بسیار بالایی دارد.

لوله استیل ۳۱۶

فرایند مذاب ریزی استیل

در ریخته گری استیل 316 نیز باید به این نکته توجه داشت که این دسته از فولاد ها به دو زیر گروه 316 و L316 تقسیم می شوند. حرف L پس از عنوان فولاد نشان دهنده مقدار پایین کربن در آن است. دلیل ریخته گری استیل 316 کم کربن این است که جوشکاری و خمکاری لوله و اتصالات حاصل از ریخته گری استیل 316 کم کربن ساده تر صورت می گیرد.

قیمت ریخته گری فولاد

هزینه های ناشی از ریخته گری استیل 316 نیز مانند قیمت ریخته گری فولاد ساده کربنی به پارامتر های مختلفی بستگی دارد. برای مثال شکل و هندسه قطعه یکی از پارامتر های مهم در تعیین قیمت ریخته گری فولاد و نهایتا قیمت ریخته گری استیل 316 است. زیرا برای مثال پیچیده بودن اشکالی که قرار است ریخته گری شوند، در یک راستا نبودن سطح جدایش، وجود لبه ها و زوایای مختلف و غیره همگی مدل سازی و قالب گیری را دشوارتر کرده که نهایتا هزینه ریخته گری استیل 316 نیز زیادتر می شود.

لوله استیل ۳۱۶

قطعه تولیدی با استفاده از ریخته گری فولاد

همچنین تعداد سفارش نیز در قیمت ریخته گری فولاد بسیار تاثیر گذار است. بدیهی است که با تعداد سفارش بالا در هزینه های مدل سازی و قالب گیری صرفه جویی شده و هزینه کلی ریخته گری استیل 316 یا فولاد عادی کاهش پیدا می کند. عامل بعدی در تعیین قیمت ریخته گری فولاد ، خواص مکانیکی مورد نیاز و عملیات حرارتی های پس از ریخته گری فولاد یا ریخته گری استیل 316 است. فولاد ها قابلیت عملیات حرارتی داشته و می توان با تغییر نوع عملیات حرارتی دامنه وسیعی از ساختار و خواص مکانیکی را در فولاد به وجود آورد. دو مورد از مرسوم ترین عملیات حرارتی هایی که پس از ریخته گری فولاد انجام می شود آنیل و نرماله کاری هستند. به طور کلی عملیات حرارتی از آنجایی که مصرف انرژی و استهلاک بالایی را به دنبال دارد قیمت ریخته گری فولاد را نیز افزایش می دهد.

همچنین در صورتی که قطعه مورد نظر حساسیت بالایی داشته باشد لازم است تا آزمایش های اضافه ای نیز روی آن انجام شود که مجددا هزینه را بالاتر می برد.

قیمت ریخته گری فولاد

قطعات تولید شده از جنس استیل 316

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

ریخته گری فولاد

ریخته گری فولاد یا همان ریخته گری استیل فرایند ذوب کردن فولاد و شکل دهی آن توسط قالب های مخصوص است. در فرایند ریخته گری فولاد

ریخته گری چدن

ریخته گری چدن فرآیند ذوب چدن و شکل دهی آن توسط قالب های ریخته گری و نهایتا انجماد آن است. در ریخته گری چدن آلیاژ حاوی

ریخته گری پیوسته

ریخته گری پیوسته از روش های پرکاربرد ریخته گری فلزات خصوصا ریخته گری فولاد می باشد. به منظور تولید بیلت، شمش و بلوم از روش ریخته

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم اولین گام در فرآیند ریخته گری آلومینیوم است. در فرآیند ساخت قطعات فلزی با ریخته گری ، قالب سازی ، پایه

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید