پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

فرمت » ریخته گری » ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم
ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم اولین گام در فرآیند ریخته گری آلومینیوم است. در فرآیند ساخت قطعات فلزی با ریخته گری ، قالب سازی ، پایه ریخته گری محسوب می شود. ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم به روش های مختلفی انجام می شود و از قالب های مختلفی برای ریخته گری آلومینیوم استفاده می شود. کیفیت قالب مورد استفاده در ریخته گری نقش مهمی در کاهش هزینه های تولید مانند سنگ زنی، پلیسه گیری و سرعت ریخته گری دارد.

روش های ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

روش های ساخت قالب ریخته گری الومینیوم شامل روش های دستی، روش های نیمه اتوماتیک، روش های تمام اتوماتیک و قالب های تحت فشار می شود. بهترین روش ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم ، قالب های تحت فشار است. زیرا این روش برای ساخت قطعات در تعداد بالا و زمان تولید کم استفاده می شود. 

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

ساخت قالب ریخته گری الومینیوم

انواع قالب های ریخته گری آلومینیوم

ریخته گری آلومینیوم یکی از اساسی ترین روش های تولید قطعات آلومینیومی است. ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم با روش های مختلفی انجام می شود. معمولا قالب های ریخته گری آلومینیوم در ابعادی بزرگ تر از قطعه آلومینیومی مورد نظر ساخته می شوند. تا به مذاب ریخته شده در قالب اجازه انجماد و سرد شدن دهند. قالب های ریخته گری آلومینیوم ، با قالب های دائمی و قالب های موقت ساخته می شود. از این رو می توان در ساخت قالب ریخته گری الومینیوم از فلزات مختلف، گچ، سرامیک و ماسه استفاده کرد.

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

قطعات آلومینیومی تولید شده توسط ریخته گری

قالب های ریخته گری آلومینیوم انواع مختلفی دارد، که در این قسمت بررسی می شوند.

ریخته گری آلومینیوم با قالب ماسه ای

ریخته گری با قالب ماسه ای، قدیمی ترین نوع قالب های ریخته گری آلومینیوم هستند که از زمان مصریان مورد استفاده قرار گرفته اند. نکته مهم در استفاده از ماسه در ساخت قالب ریخته گری الومینیوم توجه به اندازه ذرات ماسه است. بنابراین ذرات ماسه باید به حدی کوچک باشند که بتوانند متراکم شوند. در عین حال، باید مقداری هم درشت باشند تا اجازه عبور گاز های حاصل از ریخته گری را از میان منافذ خود بدهند.

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

ریخته گری آلومینیوم با قالب ماسه ای

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم با ماسه ، اغلب برای ریخته گری قطعات بزرگ و سنگین استفاده می شود. از مهم ترین مزیت های این روش سادگی تولید، هزینه کم و سرعت بالای تولید است.

ریخته گری آلومینیوم با قالب دائمی

ریخته گری آلومینیوم با قالب دائمی

ریخته گری آلومینیوم با قالب گچی

روش دیگر برای ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم ، استفاده قالب های گچی است. قالب های گچی با استفاده از دوغاب گچ که در اطراف موم ریخته می شود ایجاد می شوند. زمانی که قالب های گچی پخته می شوند، موم ذوب شده و فلز به داخل حفره های گچی نفوذ می کند و در آخر شکل قالب را به خود میگیرد.

ریخته گری آلومینیوم با قالب های تحت فشار

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم برای فرآیند ریخه گری تحت فشار فرآیندی بسیار معمول و پرکاربرد است. این قالب ها برای ساخت قطعات آلومینیومی استفاده می شود که ضخامتی بین 1.5 تا 15 میلی متر دارند. همچنین این قالب ها برای ساخت قطعات در تیراژ بالا استفاده می شود، زیرا در این حالت قطعه تولید شده در زمان کمتر و هزینه ساخت پایین تر تولید می شود.

قالب ریخته گری ریژه آلومینیوم

در صورتی که ضخامت قطعه آلومینیومی یکنواخت نباشد یا ساخت قطعه ای بدون مک و تخلخل مد نظر باشد، استفاده از روش های قبل توصیه نمی شود. برای این منظور باید مذاب به آرامی به درون قالب های فولادی ریخته شود، که به این شیوه ریخته گری، ریخته گری با فشار پایین گفته می شود. قالب های ریخته گری ریژه آلومینیوم در مقایسه با قالب های تحت فشار دارای ابعاد و حجم کوچکتری هستند. ساخت این قالب ها نیازمند طراحی دقیق و تکنولوژی پیشرفته است.

قالب ریخته گری دقیق آلومینیوم

در قالب ریخته گری دقیق آلومینیوم از مدل های مومی یا پلاستیکی استفاده می شود، که با ذوب شدن از محفظه قالب ریخته گری آلومینیوم خارج می شود. مهم ترین ویژگی ریخته گری دقیق آلومینیوم این است که در این روش، قالب و مدل فقط یکبار مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو، قطعات آلومینیومی ساخته شده با این روش بسیار دقیق اند و ظاهری زیبا دارند، لذا می توان قطعاتی با شکل های پیچیده ساخت، که با روش های دیگر امکان این کار وجود ندارد.

ریخته گری آلومینیوم با قالب های پوسته ای

ریخته گری آلومینیوم با قالب پوسته ای از معروف ترین روش های ریخته گری آلومینیوم به شمار می آید. در این حالت از قالب های یک بار مصرف استفاده می شود. در ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم برای فرآیند ریخته گری با قالب های پوسته ای از لایه نازکی از ماسه برای دیواره قالب استفاده می شود، که با یک ماده رزینی به هم متصل شده اند. مزایای ریخته گری پوسته ای، شامل سرعت بالای ساخت، سادگی فرآیند، هزینه کم تولید و امکان بازیافت ماسه می شود.

مراحل ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

مراحل ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم به دو بخش طراحی قالب و ساخت قالب تقسیم بندی می شود. در بخش طراحی قالب، مهندس طراح قالب، قطعه مورد نظر بر اساس نقشه فنی و  با کمک نرم افزار اتوکد و سالید ورک، به صورت سه بعدی طراحی می کند.

ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم

قطعه آلومینیومی ریخته گری شده

سپس وارد مرحله ساخت قالب ریخته گری آلومینیوم می شود و مدل سه بعدی قالب را می سازد. در این مرحله، با استفاده از نمونه، حفره ای در قالب ایجاد می شود و شکل نمونه در قالب ایجاد می شود. اگر قطعه مورد نظر دارای تو رفتگی یا برآمدگی باشد، باید برای آن ماهیچه هایی در نظر گرفت تا این برجستگی ها و تو رفتگی ها را شکل دهد. سپس مذاب را به داخل قالب ریخته و قالب بطور کامل از مذاب پر شود. در این حین، باید گاز های متصاعد شده از داخل قالب خارج شوند تا ماده مذاب، شکل نهایی خود را بدون ایجاد مک و تخلخل بگیرد.

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

ریخته گری دوغابی

ریخته گری دوغابی یا همان slip casting یکی از روش های مورد استفاده برای ساخت و تولید سرامیک ها است. با استفاده از این روش می

ریخته گری استیل 316

ریخته گری استیل 316 یا فولاد زنگ نزن 316 ، به فرایند ذوب فولاد زنگ نزن 316 و استفاده از قالب های ریخته گری به منظور

عیوب ریخته گری

عیوب ریخته گری و خصوصا عیوب ریخته گری فولاد ممکن است پس از انجام فرایند ریخته گری در قطعه به وجود آید. از همین رو بیشتر

ریخته گری فسفر برنز

ریخته گری فسفر برنز ریخته گری فسفر برنز در صنعت و کارخانجات همانند ریخته گری دیگر فلزات و آلیاژ ها بسیار تاثیر گذار است. آلیاژ فسفر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید