پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

ریخته گری برنج

فرمت » ریخته گری » ریخته گری برنج
الکترود گرافیتی

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ریخته گری برنج

ریخته گری برنج یک فرایند کار گرم فلزی با قدمت بالا است. این فرایند سابقه ای در حدود 6000 سال دارد. در واقع فرآیند ريخته ‌گري برنج به روشی اطلاق می شود که در آن برنج جامد در اثر حرارت دادن ذوب شده و به برنج مایع تبدیل می شود. در ادامه، برنج مایع در قالبی با شکل خاص ریخته می شود و سپس جامد می شود و شکل می گیرد. مواد قالب های ریخته گری معمولی شامل ماسه خام، خاک رس، آب شیشه، رزین و سایر مواد کمکی است. ريخته‌ گري برنج در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای برنجی به دلیل مقاومت خوردگی بالا و نقطه ذوب پایین، در کاربردهای خانگی و ساختمانی نیز مفید هستند.

قیمت ریخته گری برنج

قیمت ریخته گری برنج نیز همانند دیگر انواع ریخته گری به پارامتر های زیادی بستگی دارد. این پارامتر ها شامل فرایند ساخت قالب، هزینه مواد، فرایند ذوب و… می شوند. فرایند ساخت قالب بسته به پیچیدگی قطعه مورد نظر متفاوت است، هرچه قطعه برنجی ساخته شده از نظر هندسی پیچیده تر باشد قیمت ريخته گري برنج را نیز افزایش می دهد. انتخاب فلز یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تعیین قیمت ریخته گری است. آلیاژ برنج حاوی میزان مختلفی از مس و روی است، هرچه مقدار مس در آلیاژ برنج بیشتر باشد قیمت ريخته گري برنج افزایش می یابد. عامل دیگری که بر قیمت ريخته گري برنج موثر است فرایند ذوب شدن برنج است. هزینه انرژی ای که برای فرایند ذوب شدن برنج صرف می شود، بر قیمت کلی ريخته گري برنج تاثیر می گذارد.

خدمات ریخته گری برنج

خدمات ریخته گری برنج اغلب با تکنیک های ریخته گری دقیق، ریخته گری ماسه ای و دایکاست انجام می شود. معمولا افراد تمایل بیشتری به استفاده از ريخته گري برنج دارند چون این آلیاژ، نسبت به طلا و نقره ارزان تر است. همینطور به دلیل پایین بودن نقطه‌ی ذوب برنج، فرایند ريخته گري برنج راحت تر است. برنج در حالت مذاب از خود گاز آزاد نمی کند و این موضوع باعث شده ريخته گري برنج در صنعت مورد توجه قرار گیرد.

خدمات ریخته گری برنج

خدمات ریخته گری برنج

از خدمات ريخته گري برنج می توان در صنایع مختلفی مثل جواهر سازی، لوازم دکوری (مجسمه) و ساخت و ساز استفاده کرد. صنایعی که به خدمات ريخته گري برنج متکی هستند عبارتند از

  • حفاظت در مقابل آتش
  • اجزای الکتریکی
  • کنترل جریان
  • ساخت و ساز

تجهیزات ریخته گری برنج

در ریخته ‌گری‌ برنج از تجهیزات تخصصی ریخته‌گری برای تولید قطعاتی با کیفیت بالا استفاده می شود. این تجهیزات شامل کوره های ذوب تخصصی و تجهیزات ارتعاشی می باشد. از تجهیزات خودکار در هر مرحله از فرآیند ريخته‌ گري برنج استفاده می‌شود تا هزینه ها پایین نگه داشته شود و زمان فرایند تا حد امکان کوتاه شود. اتوماسیون، همراه با لوازم ریخته گری برنجی با کیفیت، به ما اجازه می دهد تا قطعات ثابت و بدون نقص تولید کنیم.

روش‌های تخصصی ریخته گری برنج

سه روش تخصصی برای ريخته گري برنج وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاره می شود.

ریخته‌گری دقیق برنج

روش اول ريخته گري برنج ، ریخته گری دقیق است. انتقال فلز ذوب شده درون قالب‌هایی از جنس نسوز به منظور انجماد و شکل گیری قطعه نهایی را ریخته‌ گری دقیق می‌نامند. ریخته گری دقیق نوعی خاص از ریخته‌گری فلز مذاب است، که تاریخچه ی آن به بیش از هزار سال پیش باز می گردد. در ریخته گری دقیق، فلز مذاب به درون قالب با پوسته سرامیکی ریخته می شود. در این ریخته گری برای قالب از یک مدل مومی استفاده می شود، که این قالب متناظر با ابعاد قطعه مورد نظر شکل می گیرد.

ریخته ‌گری ماسه ‌ای برنج

 روش دوم ريخته گري برنج ، ریخته گری ماسه ای است. ریخته گری ماسه ای یکی از روش های تولید قطعات فلزی است که از گذشته تا به امروز انجام می شود. ریخته گری ماسه ای اغلب برای قالب سازی قطعات استفاده می شود؛ زیرا ماسه ها در برابر آتش و گرما مقاوم بوده و به اصطلاح نسوز هستند. همچنین برای ریخته‌گری های کوچک استفاده از این روش به لحاظ اقتصادی به صرفه تر و معقول تر است.

ریخته ‌گری تحت فشار (دایکاست) برنج

ریخته گری تحت فشار، روش‌ ریخته گری دیگری است که برای ريخته گري برنج انتخاب بسیار مناسبی است. این نوع ریخته‌گری معمولا در کارخانه‌های بزرگ و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا هزینه راه‌اندازی اولیه آن برای کارخانه‌های کوچک زیاد است.

در این روش برای ساخت قطعات فلزی، تزریق مذاب فلز به درون قالب تحت فشار صورت می گیرد. اعمال فشار هنگام انتقال ماده مذاب به درون قالب موجب کاهش مک ها و تخلل ها شده و در نهایت، قطعاتی با استحکام بالا تولید می شود. در صنعت امروز، ریخته‌ گری دایکاست از اهمیت ویژه‌ای در تولید قطعات صنعتی و تخصصی برخوردار است. دایکاست یک روش بسیار سریع برای تولید محصولات فلزی می‌باشد. در حالت کلی، محصولات تولید شده با این روش به مراتب مرغوب تر از قطعاتی هستند که از همان جنس با سایر روش های ریخته گری ساخته شده اند.

فرآیند ریخته گری برنج

فرآیند ريخته گري برنج را می توان به سه بخش اصلی، یعنی آماده‌سازی فلزات ریخته گری، آماده‌سازی قالب و پردازش ریخته گری تقسیم کرد. اولین مرحله در ريخته گري برنج ، تهیه قالب های ریخته گری است. قالب های ریخته گری، ظروفی هستند که فلز مایع را به ریخته گری جامد تبدیل می کنند. قالب های ریخته گری را می توان با توجه به مواد استفاده شده، به ماسه، فلز، سرامیک، خاک رس، گرافیت و غیره تقسیم کرد.

فرایند ریخته گری برنج

فرایند ريخته گري برنج

آماده سازی قالب از عوامل اصلی موثر بر کیفیت ریخته گری است سپس مرحله ذوب و ریختن فلزات ریخته گری انجام می شود. فلزات ریخته گری (آلیاژ های ریخته گری) عمدتا شامل انواع مختلف چدن، فولاد ریخته گری و فلزات و آلیاژهای غیر آهنی ریخته گری می شوند و در نهایت قطعات ریخته گری شده پردازش و بازرسی ریخته گری می شوند. این بخش فرایند ریخته گری شامل حذف اجسام خارجی در ماهیچه و سطح قطعات ریخته گری، حذف حفره ها و همچنین عملیات حرارتی، شکل دهی و ماشین کاری است.

ریخته گری برنج در صنایع هنری

برنج و برنز دو آلیاژ متداول هستند که برای تزئینات ریخته گری چه برای سرگرمی و چه به عنوان یک حرفه، بسیار محبوب هستند. آلیاژ برنج در فشار بالا کشیده می شود و به خوبی شکل می گیرد. بدلیل شکل گیری خوب برنج می توان از آن در جواهرسازی هم استفاده کرد.

آلیاژهای برنج حاوی میزان مختلفی از روی و مس هستند. معمولا مجسمه ها و جواهراتی که از الیاژ های برنج ساخته میشوند، رنگ تیره به خود می گیرند که این مسئله به دلیل اکسیداسیون برنج است.

ساخت جواهرات با ریخته گری برنج

ساخت جواهرات با ريخته گري برنج

برنج سفید، رنگ نقره ای دارد زیرا حاوی مس، روی، آلومینیوم، منیزیم و سرب است. از برنج سفید برای ریخته گری جواهراتی مانند دستبند و انگشتر استفاده می شود. زمانی که دکوراسیونی شبیه نقره نیاز باشد، استفاده از برنج سفید توصیه می شود زیرا علاوه بر رنگ سفید، سیالیت بالایی هم دارد.

ساخت لوازم دکوری با ریخته گری برنج

ساخت لوازم دکوری با ریخته گری برنج

دستگاه ریخته گری برنج

یک دستگاه ریخته گری برنج نیمه اتومات قالب گیری می تواند با افزایش قابل توجهی در سرعت تولید باعث کاهش قیمت تمام شده شود. دستگاه ریخته گری برنج با استفاده از ماسه تر در مدت زمان کوتاه و البته با کیفیت بالا عمل قالب گیری را انجام می دهد. دستگاه ریخته گری برنج اتومات و نیمه اتومات در اندازه ها و ظرفیت های مختلف بسته به میزان تولید موجود می باشد. بر این اساس، دستگاه ریخته گری برنج در اندازه ها و قیمت‌های مختلف به فروش می رسد.

دستگاه ریخته گری برنج

دستگاه ریخته گری برنج

ساخت قطعات فولادی آنالیز EDS ریخته گری گریز از مرکز نورد ورق آهن

سوالات متداول

1خدمات ریخته گری برنج

خدمات ریخته گری برنج اغلب با تکنیک های ریخته گری دقیق، ریخته گری ماسه ای و ریخته گری تحت فشار انجام می شود. معمولا افراد تمایل بیشتری به استفاده از ريخته گري برنج دارند چون این آلیاژ، نسبت به طلا و نقره ارزان تر است. 

2ریخته گری برنج در خانه

ریخته گری برنج در خانه اغلب برای تولید قطعات در تناژ کم استفاده می شود. برای فرآیند ریخته گری برنج در خانه از کوره های کوچک و متوسط استفاده می شود.

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

ریخته گری فولاد

ریخته گری فولاد یا همان ریخته گری استیل فرایند ذوب کردن فولاد و شکل دهی آن توسط قالب های مخصوص است. در فرایند ریخته گری فولاد

دایکست آلومینیوم

دایکست آلومینیوم یا ریخته گری تحت فشار آلومینیوم ، یکی از روش های بهینه ریخته گری آلومینیوم است که در آن از قالب فولادی استفاده می

کارگاه ساخت قطعات فلزی

کارگاه ساخت قطعات فلزی محیطی متشکل از دستگاه های صنعتی و پرسنل مجرب است که در جهت ساخت قطعات فلزی با یکدیگر همکاری می کنند. اینگونه

ریخته گری پوسته ای

ریخته گری پوسته ای یا همان قالب گیری پوسته ای یکی از فرایند های ریخته گری قالب مصرفی است. برای ایجاد حفره های قالب در روش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید