پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر

فرمت » ساخت قطعات » لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر
لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر

به منظور لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر نیازمند آشنایی کامل با فرایند لحیم کاری و نیز آشنایی نستی با قطعات SMD هستیم. در حقیقت SMD مخفف عبارت Surface-Mount device و به معنی قطعه نصب سطحی است. برای لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر باید توجه داشت که این قطعات در بسته هایی ارایه می شوند که پایه آن ها دارای زائده ها یا تکه های کوچکی هستند. این زائده ها برای لحیم شدن روی برد های الکترونیکی مناسب اند. بنابراین از‌ آنجایی قطعات SMD قطعات پرکاربردی در صنعت هستند ، آشنایی با فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر نیز امری ضروری است.

لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD

قطعات SMD به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. شناخت آن ها برای لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر لازم است. برای مثال خازن ها ، مقاومت ها ، دیود ها ، ترانزیستور های کوچک و مدار های مجتمعی که دارای پایه های کوچک مبتنی بر فناوری نصب سطحی هستند و می توان آن ها را مستقیما روی سطح PCB (یا همان برد اصلی مدار) نصب کرد از جمله قطعات SMD محسوب می شوند. اولین مزیت قطعاتی که قابلیت نصب سطحی دارند این است که در مقایسه با دیگر قطعات (مثلا قطعاتی که مبتنی بر فناوری سوراخ کامل یا THT هستند) به فضای کمتری نیاز داشته و کوچک تر هستند. قطعه SMD مستقیما روی سطح PCB نصب می شود اما قطعات THT درون سوراخ PCB قرار گرفته و لحیم می شود که نتیجتا سبب می شود فضای بیشتری را اشغال کند.

لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر

هیتر لحیم کاری

لحیم کاری قطعات SMD

در نگاه اول ممکن است لحیم کاری قطعات SMD و خصوصا لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر فرایندی دشوار به نظر برسد. اما در صورتی که روش درستی انتخاب شود و از ابزار خوبی استفاده شود لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر کار ساده ای خواهد بود. در حقیقت سه روش اصلی برای لحیم کاری قطعات SMD وجود دارد که همگی از روش های لحیم کاری نرم هستند. روش اول لحیم کاری قطعات SMD با هویه ، روش دوم لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر و روش سوم لحیم کاری قطعات SMD با صفحه داغ است. در ادامه به روش های گفته شده پرداخته می شود اما تمرکز اصلی روی لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر خواهد بود.

لحیم کاری قطعات SMD با هیتر

هویه به همراه هیتر

لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هویه

پیش از آشنایی با فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر  لازم است با لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هویه یا همان لحیم کاری سنتی آشنا شویم. این روش از قدیمی ترین روش های لحیم کاری قطعات SMD محسوب می شود. انجام لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هویه آسان است.

در این روش تنها به یک هویه لحیم کاری بسیار ظریف (بهتر است این هویه دارای کنترلر دما نیز باشد) ، مقدار زیادی فلاکس و از همه این موارد مهم تر صبر و حوصله نیاز خواهیم داشت. باید به این نکته توجه داشت که قطعات کوچک را نیز می توان با این روش و با دست لحیم کاری کرد. اما در صورتی که اندازه قطعه از حد مشخصی کوچک تر باشد ممکن است به ذره بین و یا حتی میکروسکوپ نیاز پیدا کنیم که در آن صورت هویه کاری آن با دست کمی دشوار می شود. استفاده از روش های اتوماتیک در این حالت توصیه می شود.

مراحل لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هویه

مراحل کلی لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هویه به این صورت است که ابتدا مقداری فلاکس روی PCB ریخته می شود که کمک می کند لحیم در محل خود ثابت نگه داشته شود (همچنین بهتر است مقدار کمی لحیم روی یک پد اضافه کنیم). سپس با استفاده از یک موچین قطعه SMD را روی مکان مورد نظر روی PCB تراز می کنیم. در نهایت ، در حین هویه کاری قطعه به آرامی آن را به پد فشار می دهیم.

لحیم کاری قطعات SMD

لحیم کاری برد الکترونیکی

لحیم‌ کاری حرفه قطعات SMD با صفحه داغ

علاوه بر لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر یا هویه ، روش دیگر استفاده از صفحه داغ است. این نوع لحیم کاری مشابه با لحیم کاری با هوای گرم (هیتر) است اما به جای اینکه اجزای مدار یکی پس از دیگری گرم شوند کل PCB به صورت همزمان گرم می شود. با این کار می توان همه اجزا را با هم و به صورت همزمان لحیم کاری کرد.

برای انجام این کار می توان یک دستگاه تجاری که در بازار موجود است را خریداری کرده و یا اینکه خودمان با استفاده از یک اتو ساده لباس یک دستگاه لحیم کاری قطعات SMD را بسازیم. این روش در مقایسه با دو روش دیگر (یعنی لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر و هویه) روشی ساده و بسیار تمیز محسوب می شود. تنها بدی این روش این است که فقط می توان یک طرف PCB را با استفاده از این روش لحیم کاری کرد.

لحیم کاری قطعات SMD با هیتر

در حقیقت انواع مختلفی از هیتر ها وجود دارد که به وسیله آن ها می توان فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر را به راحتی انجام داد. در فرآیند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر باید توجه داشت که هیترها می توانند تنها شامل دستگاه دمنده هوای داغ باشند یا اینکه در کنار آن یک هویه قلمی نیز وجود داشته باشد که به نوع دوم hot air soldering station گویند.

فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر به این صورت است که ابتدا المنت دما را تا حد مورد نظر بالا برده و سپس باد داخل دسته هیتر دمیده می شود. در حقیقت باد گرم از نازل دسته هیتر خارج می شود. دستگاه ها دارای قابلیت کنترل فشار و دما هستند که فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر را ساده می کنند.

لحیم کاری قطعات SMD با هیتر

قطعات SMD

ابزار لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر

باید توجه شود که قبل از  لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر لازم است ابتدا با خود دستگاه هیتر آشنایی کاملی حاصل شود. لحیم کاری با استفاده از هوای گرم یکی از روش های لحیم کاری است که در آن با استفاده از دستگاه هیتر ، هوای گرم تولید می شود و می توان با استفاده از این هوا فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر را انجام داد. این دستگاه دارای یک مولد هوای گرم است و معمولا در کنار خود یک هویه لحیم کاری دستی نیز دارد. در این گونه دستگاه ها همیشه یک کنترلر دما و یک نمایشگر دیجیتالی وجود دارد. در دستگاه هیتر نیز دکمه هایی وجود دارد که می توان از آن ها برای تنظیم میزان جریان هوا استفاده کرد تا فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر به راحتی صورت گیرد.

ابزار لحیم کاری قطعات SMD با هیتر

لحیم کاری قطعات SMD

مراحل لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر

مراحل لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر به این صورت است که ابتدا مکان مورد نظر را باید مسواک یا برس زده و با کمی تینر تمیز کرده و پس از آن کمی خمیر قلع بر روی اتصالات تزریق کنیم. در مرحله بعد قطعه مورد نظر را با دقت روی قسمت هایی که خمیر قلع تزریق شده اند قرار داده (به منظور لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر لازم است این کار با پنس انجام شود تا دقت کار بالا رفته و قطعه در محل خود قرار بگیرد) و سپس کمی فشار به قطعه وارد می شود تا خمیر قطع به سطح برد کاملا بچسبد.

در مرحله بعد با توجه به اندازه قطعه یک سر مناسب برای هیتر انتخاب و آن را روی هیتر نصب می کنیم. سپس باید نازل هیتر دور تا دور پایه های قطعه با فاصله کافی از هم و در طول چند ثانیه در جهت اتصالات چرخانده  شود تا همه پایه های قطعه SMD به طور همزمان و یکسان حرارت دهی شوند و از داغ شدن قطعه جلوگیری به عمل آید.

در این مرحله برای لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر لازم است که قطعه را توسط پنس نگه داریم تا با فشار باد هیتر جابجا نشود. با نگه داشتن قطعه توسط پنس ، خمیر قلع یا همان آلیاژ لحیم ذوب شده و سبب اتصال پایه قطعه با برد می شود. سپس کمی صبر می کنیم تا دمای آن کم شده و در نهایت با استفاده از تینر و مسواک (یا فرچه)  محل لحیم کاری را تمیز می کنیم و نهایتا فرایند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر به پایان می رسد.

انجام لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD

دستگاه لحیم کاری

نکات مهم در لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر

پس از اتمام کار با هیتر و اتمام لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر لازم است تا صبر کنیم تا هیتر کاملا خنک شود سپس آن را خاموش کنیم. همچنین در فرآیند لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر باید توجه داشت که قطعاتی روی برد اصلی قرار دارند که پلاستیکی بوده و یا اینکه نسبت به حرارت حساس تر هستند. بنابراین ، حتی الامکان آن ها را جدا کرده و یا با استفاده از نازل کوچکتر یا استفاده از روش های دیگر از برخورد حرارت بالا به آن ها جلوگیری کنیم.

معمولا لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر در تعمیر برد های گوناگون خصوصا برد هایی که چند لایه بوده و اکثر قطعات SMD روی آن ها دیده می شود کاربرد بالایی دارد. از لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر در تعمیر انواع برد های الکترونیکی مثل تعمیر برد های لپ تاپ ، مانیتور ، مادربرد ، تبلت، موبایل  و همچنین کاربرد های پزشکی و لحیم کاری دستگاه های فتوکپی استفاده می شود. بنابراین لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD با هیتر فرایند بسیار مهمی در صنعت محسوب می شود.

انجام لحیم کاری حرفه ای قطعات SMD

دستگاه لحیم کاری با هیتر

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

تولید لوله گالوانیزه

تولید لوله گالوانیزه فرایندی است که به منظور افزایش مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی لوله های فولادی انجام میشود. لوله های فولادی به شدت مستعد

تولید قطعات فلزی خودرو

تولید قطعات فلزی خودرو از دسته خدمات ساخت قطعات صنعتی است که یکی از مهم ترین تولیدات عصر حاضر به شمار می رود. کار تبدیل فلز

شات پینینگ

شات پینینگ یا ساچمه زنی ، یک فرآیند کار سرد است که برای تولید یک لایه تنش پسماند فشاری و اصلاح خواص مکانیکی فلزات و کامپوزیت

سخت کاری چاقو

سخت کاری چاقو راهی است برای اینکه بتوان چاقوی فولادی را مستحکم تر و سخت تر کرد. میزان سختی مورد نیاز به کاربرد چاقو بستگی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید