پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

پرینتر سه بعدی رزینی

فرمت » پرینت سه بعدی » پرینتر سه بعدی رزینی
پرینتر سه بعدی رزینی

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر سه بعدی رزینی دستگاهی است که از یک منبع نور (معمولا نور UV) جهت جامد سازی لایه به لایه رزین های حساس به نور استفاده می کند و در نهایت منجر به ساخت مدل سه بعدی می شود. پرینتر سه بعدی رزینی ، جزو خدمات پرینت سه بعدی است که به تولید نمونه های اولیه و قطعات ایزوتروپیک، محکم و با دقت بالا معروف است. این دستگاه معمولا جزئیات ریز را با دقت بالا و سطح را بصورت صیقلی پرینت می کند. امروزه، خدمات پرینتر سه بعدی رزینی به دلیل استفاده آسان و کاهش قیمت، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

نحوه کار پرینتر سه بعدی رزینی

نحوه کار پرینتر سه بعدی رزینی به این صورت است که، بعد از انتخاب نوع رزین مورد نیاز، در معرض منبع نور قرار داده می شود، تا لایه های نازک محکم تشکیل شوند. سپس با روی هم قرار دادن این لایه ها مدل نهایی پرینت می شود. این پروسه خشک کردن لایه به لایه رزین تا زمانی که جسم سه بعدی کامل شود، ادامه پیدا می کند. سپس جسم از پرینتر بیرون آورده می شود.

قیمت پرینترهای سه بعدی رزینی

پارامترهای زیادی بر قیمت پرینترهای سه بعدی رزینی تاثیر می گذارد. برخی از این پارامترها شامل دقت ابعادی، رزولوشن دستگاه پرینتر سه بعدی رزینی و تجهیزات به کار رفته در پرینتر سه بعدی رزینی می باشند. یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت پرینترهای سه بعدی رزینی ، دقت ابعادی و رزولوشن دستگاه است. در صورت استفاده از پرینتر سه بعدی رزینی با دقت بالا و رزولوشن خوب، قیمت آن نیز افزایش می یابد.تجهیزات استفاده شده از دیگر پارامترهای موثر بر قیمت پرینترهای سه بعدی رزینی هستند. استفاده از تجهیزات با کیفیت، سبب افزایش طول عمر دستگاه می شود. بنابراین استفاده از تجهیزات مناسب سبب بالا رفتن قیمت پرینترهای سه بعدی رزینی می شود.

ویژگی پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر سه بعدی رزینی در ابعادهای مختلفی موجود است، لذا با توجه به سایز قطعه مورد نیاز می توان از سایز های مختلف پرینتر سه بعدی رزینی استفاده کرد. همچنین زمانی که نیاز به ساخت محصولی با ظرافت و کیفیت بالا باشد، از خدمات پرینتر سه بعدی رزینی استفاده می شود.

پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر های سه بعدی رزینی دارای محفظه ی شفاف و شیشه ای هستند. لذا در هنگام پرینت کردن محصول، داخل محفظه قابل مشاهده است. این نوع پرینترها بی صدا هستند و طول عمر بالا دارند. ویژگی منحصر به فرد پرینتر سه بعدی رزینی این است که از طریق وای فای به کامپیوتر وصل می شود و یا با فلش می توان فایل مورد نظر را پرینتر کرد.

انواع رزین های پرینتر سه بعدی رزینی

رزین های استفاده شده در خدمات پرینتر سه بعدی رزینی انواع مختلفی دارند، هر کدام از این رزین ها خواص فیزیکی و خواص شیمیایی متفاوتی دارند. انواع مختلف این رزین ها در این قسمت بررسی می شوند.

رزین های استاندارد

اولین نوع از رزین پرینتر سه بعدی رزینی ، رزین استاندارد است. به رزین هایی که برای ساخت قطعات مختلف با کاربرد عمومی و رایج استفاده می شوند، رزین های استاندارد گفته می شود. رزین های استاندارد دارای سختی و وضوح چاپ بالا هستند، همچنین سطح نهایی قالب در آنها صاف و مسطح است. هزینه کم این رزین ها باعث شده که این مواد برای کاربردهای نمونه سازی، ایده آل باشند و در پرینتر سه بعدی رزینی خیلی مورد استفاده قرار بگیرد.

رزین های استاندارد

رزین های استاندارد

از این رزین ها در مدل های هنری و نمونه سازی های سریع استفاده می شود. از معایب رزین های استاندارد می توان به شکننده بودن، مقاومت حرارتی کم و مقاومت کم در برابر ضربه اشاره کرد.

رزین های لاستیکی و رزین های انعطاف پذیر

نوع دیگر رزین پرینتر سه بعدی رزینی رزین لاستیکی است. رزین های لاستیکی در خدمات پرینت سه بعدی پلیمری استفاده می شوند و در ساخت قطعاتی که نسبتا نرم هستند، کاربرد دارند. این مواد ضریب کشش پایین، مقاومت در برابر شکست بالا و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. به همین دلیل برای ساخت قطعاتی که نیاز به انعطاف پذیری بالا دارند، مناسب اند.

رزین های لاستیکی و رزین های انعطاف پذیر

رزین های لاستیکی و رزین های انعطاف پذیر

همچنین از این مواد می توان در مونتاژ های چند موادی مانند بسته بندی ها، نمونه های پوشیدنی و دستگیره ها استفاده کرد. در مقابل، خواص رزین های لاستیکی در برابر نور UV اشعه خورشید با گذشت زمان افت می کند و برای قطعاتی که دیواره نازک دارند، نامناسب اند.

رزین های سخت یا رزین های با دوام

رزین سخت، ماده ای با پوشش مقاوم و قابل انعطاف است که خواص مکانیکی مشابهی با پلی پروپیلن دارد. از این رزین ها در خدمات پرینت سه بعدی کامپوزیتی استفاده می شود و لذا می توان آن ها در ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت در برابر شکستگی، عدم ساییدگی دارند، به کار گرفت. همچنین، این رزین ها در ساخت قطعات ضربه گیر، مفصل های توپی، قطعات متحرک و در مصارف پزشکی بخصوص دندان پزشکی استفاده می شوند.

رزین های سخت

رزین های سخت

خدمات پرینتر سه بعدی رزینی با استفاده از این رزین ها، امکان بهره گیری از مواد مخصوص، دقیق تر و سریع تر از روش های سنتی را فراهم کرده است. لذا متخصصان دندان سازی و دندان پزشکی از این رزین ها در مصارفی مثل پل زدن، ساخت تاج دندان، ساخت مدل های آزمایشی و ساخت اسپلیت استفاده می کنند.

رزین های ریخته گری

رزین ریخته گری، بهترین انتخاب برای ساخت طلا و زیورآلات در خدمات پرینتر سه بعدی رزینی می باشد. لذا این رزین ها برای ساخت قطعات ظریف و فلزی به خصوص در جواهرسازی استفاده می شوند. با استفاده از این رزین ها می توان قطعاتی با جزئیات دقیق و سطح صیقلی تولید کرد، بدون اینکه پس از انجام فرایند هیچ خاکستر یا پسماندی به جا بماند. در مقابل، قطعات تولید شده توسط این رزین ها مقاومت کمی در برابر آسیب شکست دارند.

رزین های ریخته گری

رزین های ریخته گری

انواع پرینتر سه بعدی رزینی

پرینتر های سه بعدی رزینی زیادی در بازار موجود هستند. پرینتر استریولیتوگرافی یا پرینتر sla و پرینتر پردازش دیجیتال نوری یا پرینتر dlp دو نوع از معمول ترین پرینترها در بخش پرینتر سه بعدی رزینی هستند. این دستگاه ها توانایی دستیابی به بالاترین استاندارد را در مصارف مختلف فراهم می سازند. هر دو از نوری که معمولا در طیف پرتو UV بین 380 تا 400 نانومتر است، بهره می برند تا رزین چسبناک حساس به نور را پرداخت کنند.

پرینتر استریولیتوگرافی

پرینتر استریولیتوگرافی یا پرینتر sla یکی از قدیمی ترین روش های پرینت سه بعدی رزینی است که قدمت آن به اوایل دهه 1980 برمیگردد، که توسط چاک هال ثبت اختراع شد. این روش با استفاده از لیزر، مقداری نور را به صورت متمرکز تولید می کند که باعث پلیمریزاسیون مونومرهای رزین، در یک نقطه مشخص می شود. با رفت و آمد لیزر بر روی ظرف رزین، یک لایه از پرینت مطابق با طراحی از پیش تعیین شده شکل می گیرد. بنابراین در این روش از پرتو لیزر برای رسم متناوب لایه های مدل سه بعدی استفاده می شود، که بنام پرینتر استریولیتوگرافی یا پرینترsla معروف است. این تکنیک، محبوب کارخانجات و صنایع بزرگ بوده و کاملا مرسوم است.

نحوه کاری پرینتر استریولیتوگرافی

دو روش در پرینتر sla وجود دارد، که در روش اول، لیزر بالای ظرف رزین قرار می گیرد و نور را به سمت پایین نشانه می گیرد. در روش دوم، اغلب لیزر زیر ظرف قرار می گیرد (این روش مرسوم تر است) و به سمت رزین، نور را می تاباند. معمولا لیزر به صورت مستقیم به رزین نمی تابد بلکه یک گالوانومتر آینه ای به سرعت حرکت می کند و نور را به صورت غیر مستقیم به نقطه مورد نظر می رساند. زمانی که لیزر کار پرینت یک لایه را انجام داد، بستر چاپ، ساختار پرینت را به اندازه ارتفاع یک لایه جابجا می کند، تا لایه بعدی آماده پرداخت شود.

پرینتر پردازش دیجیتال نوری یا پرینتر dlp

پرینتر پردازش دیجیتال نوری یا پرینتر dlp، به عنوان یک تکنولوژی چاپ سه بعدی است، که در اواخر دهه 1980 به وجود آمد. در این روش یک سطح نورانی وجود دارد که باعث ایجاد پلیمریزاسیون و ساخت هر لایه می شود. در واقع به جای لیزر از یک پروژکتور نور دیجیتال برای پرداخت رزین استفاده می شود.

پرینتر استریولیتوگرافی – پرینتر پردازش دیجیتال نوری

پرینتر استریولیتوگرافی – پرینتر پردازش دیجیتال نوری

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

ساخت خانه با پرینت سه بعدی

ساخت خانه با پرینت سه بعدی یا همان تکنولوژی چاپ سه بعدی ساختمان (Construction 3D printing) نوعی چاپ در صنعت ساخت و ساز است که از

مدل سازی در ساخت قطعات فلزی

مدل سازی در ساخت قطعات فلزی مانند قطعات آلومینیوم ریخته گری ، به خصوص در روش های ریخته گری با قالب ماسه ای و ریخته گری

پرینت سه بعدی طلا و جواهر

محبوبیت پرینت سه بعدی طلا و جواهر به ویژه در میان طراحان جواهرات و ساعت سازان به سرعت در حال افزایش است. به کمک چاپ سه

پرینتر fdm

پرینتر fdm از جمله پرینتر های پرکاربرد در صنعت پرینت سه بعدی در جهان شناخته می شود. به دلیل کاربرد وسیع و در دسترس بودن پرینتر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید