پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

انواع تورچ جوشکاری

فرمت » جوشکاری » انواع تورچ جوشکاری
انواع تورچ جوشکاری

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

انواع تورچ جوشکاری

انواع تورچ جوشکاری برای جوش دادن و متصل کردن قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت انواع تورچ جوشکاری وجود دارند که هر کدام با ایجاد درز های محکم میان فلزات، موجب می شوند تا عمل جوشکاری به خوبی انجام شده و نتیجه فرایند نیز مطلوب باشد. جوشکاران معمولا از انواع تورچ جوشکاری به منظور دقیق تر هدف قرار دادن محل جوشکاری و همچنین تشکیل یک لایه جوش تمیز و دقیق استفاده می کنند.

تورچ جوشکاری

 تورچ جوشکاری وسیله ای مکانیکی است که الکترود را با دقت بالایی به محل قوس هدایت کرده و با ایجاد حرارت، فرایند جوشکاری را انجام می دهد. در حقیقت، با استفاده از انواع تورچ جوشکاری ، می توان الکترود جوشکاری را به داخل قوس هدایت کرد. تورچ جوشکاری منجر به انتقال قدرت جوشکاری به الکترود و حفاظت از قوس می شود. تورچ های جوشکاری دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای جوشکاری قطعات خاص با الکترود های مختلف به کار می رود.

انواع تورچ جوشکاری

جوشکاری ورقه های فلزی

انواع تورچ جوشکاری از نظر شیوه خنک کردن

انواع تورچ جوشکاری را می توان بر اساس معیار های مختلف تقسیم بندی کرد. برای مثال انواع تورچ جوشکاری بر اساس شیوه خنک کردن به دسته هایی نظیر تورچ هواخنک و آب خنک تقسیم بندی می شوند. در حالی که اگر بخواهیم انواع تورچ جوشکاری را بر اساس گاز محافظ استفاده شده در آن تقسیم بندی کنیم، انواع تورچ جوشکاری به دسته های جوشکاری آرگون و جوشکاری CO2 تقسیم بندی می شوند.

تورچ هوا خنک

برای جوشکاری با انواع گاز ها مثل جوشکاری اکسیژن، نیتروژن، آرگون و CO2 می توان از تورچ هوا خنک استفاده کرد. در انواع تورچ جوشکاری هوا خنک، تورچ مورد استفاده با استفاده از هوای محیط خنک می شود. در حقیقت، از انواع تورچ جوشکاری هوا خنک برای جریان های پایین تر از ۲۰۰ آمپر و جوشکاری های کوتاه استفاده می شود. همین موضوع باعث می شود تا بتوان از هوا برای خنک کردن آن استفاده کرد. انواع تورچ جوشکاری هوا خنک معمولا در بین ابزارهای مورد استفاده برای جوشکاری ‌آرگون یافت می شوند.

تورچ هوا خنک از هوای محیط و گاز ها برای از بین بردن گرمای مشعل یا تورچ استفاده می کند. کابل قدرت در این نوع تورچ، سیم مسی بیشتری نسبت به تورچ آب خنک دارد. این موضوع باعث کاهش احتمال ذوب شدن کابل قدرت می شود. در نتیجه وزن کلی تورچ هوا خنک بیشتر از تورچ آب خنک است. اما از‌ آنجایی که تجهیزات اضافی (مثل شیلنگ) ندارد قیمت آن پایین تر است. در بین انواع تورچ جوشکاری طراحی ساده تورچ هوا خنک، سبب می شود تا کاربری و تعمیر و نگهداری آن راحت شود.

انواع تورچ جوشکاری

مشعل جوشکاری

تورچ آب خنک

در صورتی که شدت جریان جوشکاری بیشتر شود، یا در صورتی که زمان جوشکاری طولانی باشد، استفاده از هوا برای خنک کردن جوش قابل انجام نیست. در این صورت تورچ آب خنک که یکی از انواع تورچ جوشکاری است مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از اسم این نوع تورچ بر می آید، مکانیزم خنک شدن تورچ آب خنک، از طریق آب است. در انواع تورچ جوشکاری آب خنک از شیلنگ هایی برای وارد شدن آب خنک و خارج شدن آب گرم استفاده می شود. استفاده این تورچ ها خصوصا در مکان هایی که بسته و شلوغ بوده و جریان هوای خوبی وجود ندارد توصیه می شود. در بین انواع تورچ جوشکاری ، تورچ آب خنک از تورچ هوا خنک گران تر است. زیرا دارای اجزای اضافه بوده و فرایند خنک سازی در آن پیچیده تر است.

همانطور که گفته شد تورچ آب خنک نیاز به تجهیزاتی اضافه بر تورچ هوا خنک دارد. این موضوع باعث می شود تا تورچ آب خنک نتواند در برنامه های کاربردی که نیازمند حمل و نقل هستند به کار گرفته شود. چرا که جابه جا کردن سیستم خنک کننده و شیلنگ های یک تورچ آب خنک می تواند بهره وری را کم کند.

انواع تورچ جوشکاری

انواع تورچ جوشکاری

انواع تورچ جوشکاری از نظر گاز محافظ

انواع تورچ جوشکاری را می توان بر اساس گاز محافظ نیز تقسیم بندی کرد. انواع تورچ جوشکاری از این منظر به دو دسته گاز آرگون و گاز CO2 به عنوان گاز محافظ تقسیم بندی می شوند. انتخاب هر کدام از انواع تورچ جوشکاری یاد شده بسته به نوع فلز مورد جوشکاری تعیین می شود.

تورچ آرگون

در به کارگیری جوشکاری آرگون به استفاده از دستگاه تیگ یا TIG نیاز است. در دستگاه تیگ برای نگه داری تنگستن و گاز محافظ آن یعنی آرگون از تورچ آرگون استفاده می شود. در حقیقت، در دستگاه جوش تیگ، تورچ، بخشی از سر پیک جوش می باشد. در این روش تورچ جوشکاری کمک می کند تا فرایند جوشکاری بهتر انجام شود. قطر تورچ جوشکاری در زمان استفاده از آن پارامتر مهمی تلقی می شود.

انواع تورچ جوشکاری

تورچ جوشکاری

تورچ CO2

در بازار نسبت به تورچ آرگون، ، تورچ CO2 چندان آشنا نیست و در عوض آن را به اسم تورچ جوش مگ می شناسند. جوشکاری مگ یا MAG نیز همانند تیگ یکی از انواع جوشکاری است که در آن گاز محافظ، گاز CO2 است. نوع تورچ استفاده شده در این نوع جوشکاری بسته به مواردی مثل نیاز کاربر، مقدار شدت جریان خروجی، اندازه نازل جوش و نوع سیم محافظ تعیین می شود. کیفیت این نوع جوشکاری بسیار مهم بوده و بهتر است در زمان خرید تجهیزات جوشکاری CO2 تجهیزات با کیفیت خریداری شود. طبیعی است که با افزایش کیفیت، قیمت تورچ جوشکاری نیز افزایش پیدا می کند.

انواع تورچ جوشکاری از نظر نحوه استفاده

علاوه بر دسته بندی هایی که در مورد شیوه خنک شدن انواع تورچ جوشکاری و نیز از نظر گاز محافظ انجام شد، دسته بندی دیگری نیز وجود دارد. در این دسته بندی انواع تورچ جوشکاری را بر حسب شیوه کاربرد و استفاده از آن تقسیم بندی می کنند.

تورچ پوش پول (push pull)

تورچ پوش پول از انواع تورچ جوشکاری بوده و در زمان هایی استفاده می شود که دستگاه جوش از محل جوش فاصله زیاد دارد. طول کابلی که این نوع تورچ می تواند داشته باشد حدود ۱۵ متر است. این در حالی است که در زمان استفاده از انواع تورچ جوشکاری استاندارد کابل مورد استفاده بین ۴ تا ۱۰ متر است. تورچ جوشکاری پوش پول برای جوشکاری آلیاژ های آلومینیم، استیل نازک و سیم برنج سیلیکونی مناسب است. در استفاده از این نوع تورچ باید دقت کرد که یک موتور فشار روی فیدر دستگاه و یک موتور کشش روی تورچ قرار می گیرد. موتور های مذکور سبب روان شدن حرکت سیم و کاهش مقاومت آن می شود.

انواع تورچ جوشکاری

جوشکاری تیگ با استفاده از تورچ مخصوص

تورچ قرقره دار (spool)

تورچ قرقره دار از انواع تورچ جوشکاری بوده و در آن سیم رسانی با استفاده از یک قرقره کوچک انجام می شود. از انواع تورچ جوشکاری قرقره دار برای جوش های کوچک استفاده می شود. همچنین کاربرد آن بیشتر در جوشکاری آلیاژ های نرم مثل آلیاژ های آلومینیوم است. برای جوشکاری‌ ظریف و در شدت‌ جریان‌های پایین، به خاطر ظرافت بالاتر تورچ قرقره دار، به کار گیری آن بهتر از نوع پوش پول است. همچنین تورچ جوشکاری قرقره دار، انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان از آن در محیط ‌های گوناگون استفاده کرد.

تورچ سیم پودری (Flux-Cored)

یکی از انواع تورچ جوشکاری ، تورچ سیم پودری است. سیم های پودری نیاز به حرارت بالاتری دارند. بنابراین نمی توان برای جوشکاری این سیم ها از دستگاه های جوشکاری معمولی استفاده کرد. برای جوشکاری این سیم ها بهتر است از انواع تورچ جوشکاری مخصوص یا همان تورچ سیم پودری استفاده کرد. این تورچ ها دارای قابلیت حرارت دهی بالاتری هستند.

قیمت تورچ جوشکاری

تورچ جوشکاری

تورچ دودگیر (Fume Extraction Gun)

در فضاهای بسته استفاده از تورچ جوشکاری دودگیر بسیار مناسب است. زیرا دستگاه تورچ دودگیر دارای مخزنی مخصوص جهت گرد ‌آوری دود حاصل از جوشکاری است. بنابراین با استفاده از این تورچ ها در فضاهای بسته دود جمع نشده و مشکلی برای اپراتور ایجاد نمی شود. البته باید توجه داشت که جمع‌آوری دود با این دستگاه ممکن است گاهی متوقف شود. در حقیقت، اگر جمع‌آوری دود برای گاز محافظ مزاحمت ایجاد کرده و یا به دستگاه فشار آورد عملکرد آن متوقف خواهد شد. همچنین باید توجه کرد که برای جوشکاری با شدت ‌جریان 400 آمپر یا کمتر می‌توان از تورچ دودگیر استفاده کنید.

قیمت تورچ جوشکاری

تورچ جوش نقطه ای یا اسپات ولدینگ

قیمت تورچ جوشکاری

شناخت و اطلاع از قیمت تورچ جوشکاری برای خرید آن ضروری است. با توجه به مطالب گفته شده این تورچ ها دارای گروه های گوناگونی هستند. قیمت تورچ جوشکاری هر گروه با گروه دیگر متفاوت است. از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت تورچ جوشکاری ، گاز محافظ درون آن است. چرا که تفاوت در گاز های محافظ استفاده شده سبب می شوند تا کاربرد تورچ نیز به کلی تغییر کند. به این صورت که از تورچ آرگون برای جوشکاری تیگ (TIG) و از تورچ CO2 برای جوشکاری MAG استفاده می شود. قیمت دو تورچ مذکور کاملا با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که در صنعت استفاده از تورچ آرگون متداول تر است، قیمت ها و کیفیت های مختلفی از آن نیز در بازار عرضه می شود. بنابراین با عوض شدن ویژگی ها و کاربرد تورچ ها، قیمت آن ها نیز تغییر می کند.

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

جوشکاری توپودری

جوشکاری توپودری یا جوشکاری قوسی با مفتول توپودری (FCAW) روشی برای جوشکاری ذوبی است که از ایجاد قوس بین سیم الکترود مداوم و حوضچه جوش برای

جوش آلومینیوم به آهن

جوش آلومینیوم به آهن یا فولاد از پرکاربردترین اتصالات ناهمجنس در صنعت است. یکی از اصلی ترین دلایل کاربرد بالای این نوع اتصال، لزوم کاهش وزن

جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی

جوشکاری تیگ پالسی روشی زیرمجموعه جوشکاری آرگون است که به جوشکار این قابلیت را میدهد که اتصال، در عین رسیدن به عمق نفوذ بالا، حرارت ورودی

جوشکاری چدن با ارگون

جوشکاری چدن با ارگون با نام جوشکاری چدن با تنگستن یا جوشکاری چدن با تیگ نیز معرفی می شود. در واقع جوشکاری چدن با ارگون جزو

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید