پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

قالب سازی وکیوم فرمینگ

فرمت » ساخت قطعات » قالب سازی وکیوم فرمینگ
قالب سازی وکیوم فرمینگ

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

قالب سازی وکیوم فرمینگ

قالب سازی وکیوم فرمینگ یکی از مهم ترین مراحل در خدمات وکیوم فرمینگ است که یک روش تولید برای ساخت قطعات پلاستیکی یکبار مصرف محسوب می شود. ساخت قالب وکیوم فرمینگ می تواند متناسب با نوع سفارش و سلیقه مشتری با نقشه ها و طراحی های مختلفی انجام شود. همچنین، هزینه فرآیند متناسب با نوع ماده اولیه مصرفی و روش ساخت ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی، ساخت قطعات سفارشی اغلب نیاز به فراگیری مهارت های جدید و دانش تخصصی دارد. ظرافت های اعمال شده در قالب های وکیوم فرمینگ ، تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی دارد. به گونه ای که اگر در مراحل طراحی و قالب سازی وکیوم فرمینگ مشکلی وجود داشته باشد ، وکیوم شکل گرفته توام با نقص محصول نهایی را در بر می گیرد. در نتیجه، ضروری است که ساخت قالب وکیوم توسط نیروهای متخصص و حرفه ای انجام شود.

قالب سازی وکیوم فرمینگ

ساخت قالب وکیوم فرمینگ

بر خلاف سایر فرآیندهای شکل دهی پلاستیک، مانند قالب گیری چرخشی و قالب گیری تزریقی، در وکیوم فرمینگ از گرما و خلاء برای تشکیل پلاستیک روی قالب هایی با الگوی ساده استفاده می شود. این روش اقتصادی تولید پلاستیک را می توان در چیزهایی که هر روز می بینید و مصرف می کنید، پیدا کنید. به طور کلی، قالب سازی وکیوم فرمینگ به دو روش ماکت سازی و CNC انجام می شود که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها پرداخته شده است.

قالب سازی وکیوم فرمینگ به روش ماکت سازی

در قالب سازی وکیوم فرمینگ به روش ماکت سازی ، ابتدا ماکت طراحی و ساخته می شود. سپس، مرحله سنباده کاری انجام می شود. لازم به ذکر است که در طول این مراحل باید از چوب ها و ابزارها مخصوص ماکت سازی استفاده شود که قابلیت این را داشته باشند که به سرعت از حالت مایع به حالت جامد تبدیل شوند.

مرحله سنباده کاری یا همان پرداخت که روی سطوح ماکت چوبی انجام می شود، باید با دقت بالا و توسط نیروهای متخصص انجام شود. پس از ساخت ماکت، به منظور تکثیر به تعداد لازم، ریخته گری آلومینوم انجام می شود تا قالب وکیوم فرمینگ به دست بیاید. در نهایت، سطوح قالب وکیوم فرمینگ سنباده کاری می شود تا سطح به خوبی صاف و صیقلی شود.

ساخت قالب وکیوم فرمینگ

ساخت قالب وکیوم فرمینگ به روش ماکت سازی

به طور کلی، قالب سازی وکیوم فرمینگ با روش ماکت سازی هزینه پایینی دارد ؛ چراکه دسترسی و روش ساخت آسانی دارد و فرآیند در مدت زمان کم تری انجام می شود. اما لازم به ذکر است که کیفیت ساخت در این روش تا حدودی پایین است و ممکن است سطوح آن ها کاملا صاف نباشند یا نتوان به کیفیت مورد نظر در ابعاد و اندازه ها قالب دست یافت.

قالب سازی وکیوم فرمینگ به روش CNC

قالب سازی وکیوم فرمینگ با استفاده از دستگاه CNC به کمک نقشه کشی صنعتی و طراحی سه بعدی انجام می شود. پس از مدل سازی به کمک نرم افزارهای طراحی، ساخت قالب ها با استفاده از دستگاه CNC انجام می شود. لازم به ذکر است که قالب وکیوم فرمینگ ساخته شده با این روش، سطوح صیقلی و صافی دارد. همچنین، قالب نهایی از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است. فقط نکته قابل توجه در این روش آن است که هزینه و مدت زمان ساخت قالب در این روش بالاتر از روش ماکت سازی است. همچنین، در این روش امکان اعمال تغییرات محدود خواهد شد.

مواد مورد استفاده در ساخت قالب وکیوم فرمینگ

به طور کلی، مواد مختلفی از جمله چوب و ام دی اف، آلومینیوم و … در قالب سازی وکیوم فرمینگ استفاده می شود. انتخاب نوع مواد مصرفی می تواند متناسب با الزامات نهایی و نوع محصول متفاوت باشد. در واقع، تعداد محصول مورد نیاز، جزئیات محصول و میزان هزینه ای قرار است صرف ساخت شود، روی انتخاب نوع ماده مصرفی تاثیرگذار است.

به عنوان مثال، چوب و ام دی اف به دلیل هزینه پایین و سهولت استفاده از ابزار، مورد توجه قرار گرفته است. اما به دلیل مقاوم نبودن برای تولیدات با تیراژ بالا توصیه نمی شود. برای قالب سازی وکیوم فرمینگ در تولیدات انبوه ، آلومینیوم ماده بسیار مناسبی می باشد. آلومینیوم در برابر گرما و چرخه تولید زیاد، مقاوم است و پس از اتمام عملیات، خنک شدن به سرعت صورت می گیرد.

خدمات قالب سازی وکیوم فرمینگ

خدمات قالب سازی وکیوم فرمینگ از دسته خدمات ساخت قطعات محسوب می شود که یکی از بهترین راه ها برای ساخت و تولید مواد پلاستیکی محسوب می شود. به عنوان مثال، بسته بندی بسیاری از محصولات مانند بسته بندی مواد غذایی، شیرینی ها، قطعات خودرو و … با استفاده از وکیوم فرمینگ انجام می شود.

خدمات قالب سازی وکیوم فرمینگ

خدمات قالب سازی وکیوم فرمینگ

قیمت قالب سازی وکیوم فرمینگ

به طور کلی، قیمت قالب سازی وکیوم فرمینگ به مواردی مانند نوع مواد اولیه مصرفی و نوع روش ساخت بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه چوب به عنوان ماده اولیه مصرفی به نسبت پایین تر است و استفاده از روش ماکت سازی هزینه عملیاتی کمتری دارد. در صورتی که ساخت قالب وکیوم فرمینگ با استفاده از دستگاه CNC هزینه بر است ، اما در مقابل کیفیت محصول نهایی بالاتر است.

در مجموع، محصولاتی که با روش وکیوم فرمینگ تولید می شوند، مقرون به صرفه هستند. همچنین، به دلیل سازگاری بسیار خوبی که دارند، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند.

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

سخت کاری چاقو

سخت کاری چاقو راهی است برای اینکه بتوان چاقوی فولادی را مستحکم تر و سخت تر کرد. میزان سختی مورد نیاز به کاربرد چاقو بستگی دارد.

شات پینینگ

شات پینینگ یا ساچمه زنی ، یک فرآیند کار سرد است که برای تولید یک لایه تنش پسماند فشاری و اصلاح خواص مکانیکی فلزات و کامپوزیت

سخت کاری فولاد ck45

سخت کاری فولاد ck45 نیز همانند سخت کاری دیگر فولاد ها در صنعت پر کاربرد است. در حقیقت، سخت کاری فولاد ck45 نیز شبیه به فرایند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید