پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

فرز cnc چهار محور

فرمت » دستگاه صنعتی » فرز cnc چهار محور
فرز cnc چهار محور

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

فرز cnc چهار محور

فرز cnc چهار محور یکی از انواع فرز های موجود در بازار و در صنعت تراشکاری است. در حالت کلی دستگاه های فرز cnc را می توان بر اساس تعداد محور هایشان تقسیم بندی کرد. بر این اساس، فرز cnc چهار محور ، سه محور و پنج محور از انواع فرز های موجود و پر کاربرد محسوب می شوند. در صنعت برای افرادی که به صورت حرفه ای با دستگاه های cnc سر و کار دارند، فرز cnc چهار محور با انواع دیگر آن تفاوت های زیادی دارد.

هرچه تعداد محور ها بیشتر شود آزادی حرکت دستگاه نیز بیشتر می شود. در حقیقت، تعداد محور تعیین می کند که دستگاه فرز cnc برای چه نوع برش هایی ساخته شده است. در این مقاله به بررسی ویژگی دستگاه های فرز cnc چهار محور و مقایسه آن با دیگر انواع فرز cnc پرداخته می شود.

فرز cnc چهار محور

تیغه برش فرز cnc

مقایسه دستگاه های فرز سی ان سی

دستگاه فرز cnc چهار محور نسبت به دستگاه فرز cnc سه محور گران قیمت تر است. این دستگاه در کارگاه های صنعتی بزرگ استفاده می شود. همانطور که گفته شد با زیادتر شدن تعداد محور ها، امکان دریافت و پیاده سازی الگوهای پیچیده تر توسط دستگاه فراهم شده و نتیجتا کارایی آن بیشتر می شود. بنابراین در بین دستگاه های فرز cnc، دستگاه فرز چهار محور از مدل سه محور پر کاربرد تر و گران تر خواهد بود. زیرا دستگاه فلز cnc چهار محور دارای قابلیت های بی شماری است. نکته دیگری که در مقایسه این دستگاه ها وجود دارد این است که اگرچه دستگاه پنج محور برای برش های بسیار پیچیده طراحی شده است اما فرز cnc چهار محور و سه محور دارای سرعت بیشتری در برش دهی نمونه ها هستند.

در حالت کلی دستگاه سه محور نیز از توانایی های بالایی برخوردار است اما دستگاه های ۵ محور در برش های پیچیده بیشترین کارایی را دارند. زیرا این دستگاه ها از قطعات پیچیده تری ساخته شده اند.

دستگاه cnc چهار محوره

جهت حرکت محور های فرز cnc پنج محوره

دستگاه فرز cnc چهار محور چیست؟

در دستگاه فرز cnc چهار محور ، از چهار محور متفاوت برای حرکت دادن ابزار برش دهنده استفاده شده است. حرکات ابزار برشی کاملا تحت کنترل نرم افزار کامپیوتری cnc می باشد. استفاده از محور چهارم در دستگاه فرز cnc چهار محور به معنای محور حرکتی ترکیبی افزون بر محور های x، y و z است. از این محور ترکیبی برای برش دهی اجزای پیچیده استفاده می شود.

cnc چهار محور

cnc چهار محور شباهت های زیادی به دستگاه سه محور دارد. در دستگاه cnc چهار محور نیز همانند دستگاه سه محور از ابزاری برای برش و حذف قسمت هایی از قطعه کار و ایجاد شکل نهایی استفاده می شود. اما تفاوت فرز cnc چهار محور با سه محور در این است که در cnc چهار محور از محوری اضافی استفاده می شود و در حقیقت بخشی از فرایند فرزکاری توسط این محور اضافی صورت می گیرد. با استفاده از دستگاه های فرز cnc چهار محور می توان برش را در سه جهت x، y و z استفاده کرد. علاوه بر آن در دستگاه فرز cnc چهار محور امکان چرخش در اطراف محور x نیز فراهم است که به عنوان محور A شناخته می‌ شود.

دستگاه cnc چهار محوره

فرز cnc چهار محوره

با توجه به این موارد، واضح است که با استفاده از دستگاه فرز cnc چهار محور امکان برش های پیچیده تر فراهم می شود. این دستگاه همچنین زمانی مفید است که نیاز به برشکاری و سوراخ کاری در کنار یک قطعه (برای مثال یک سیلندر) وجود داشته باشد. زیرا دستگاه فرز cnc چهار محور به راحتی می تواند تیغه برش دهنده خود را در جهات مختلف به حرکت درآورده و برش های پیچیده ای را بزند.  

همانطور که بیان شد، با زیاد شدن تعداد محور، قابلیت های دستگاه فرز نیز بیشتر می شود. برای مثال دستگاه cnc چهار محوره یک سر و گردن از دستگاه های سه محوره و دو محوره بالاتر است. در ادامه در رابطه با کاربرد های این دستگاه و همچنین شرایط حرکتی آن بیشتر صحبت خواهد شد.

دستگاه cnc چهار محوره

انواع تیغه های برش مورد استفاده در فرز های cnc

دستگاه cnc چهار محوره

با توجه به موارد ذکر شده در رابطه با قابلیت های فرز cnc چهار محور بدیهی است که این دستگاه های قدرتمند در بسیاری از صنایع تولیدی و در ساخت قطعات صنعتی کاربرد دارند. در مقایسه با پرینتر های سه بعدی، این دستگاه ها دارای کیفیت و سرعت عملکردی بالاتری هستند. علاوه بر این موارد، دستگاه cnc چهار محوره نسبت به مدل های پنج و شش محور قیمت نهایی کمتری دارد که این خود مزیتی بزرگ محسوب می شود. با این حساب، دستگاه cnc چهار محوره در صنایع مختلف نظیر صنعت تولید قطعات الکترونیکی، صنایع نظامی، صنایع پزشکی، قطعه سازی و غیره کاربرد های گسترده دارند.

محورهای حرکتی دستگاه های چهار محوره

در حالت عادی دستگاه های cnc دو محوره تنها توانایی حرکت در جهت های x و y را دارند. در این گونه دستگاه ها اپراتور برای برش در دیگر محور ها مجبور است موقعیت میز دستگاه را تغییر دهد که این موضوع می تواند زمان بر باشد. اما در دستگاه های سه محور، توانایی برش و حرکت دستگاه در محور z نیز وجود دارد. منظور از محور z، حرکت ابزار برشی به صورت عمودی است. این موضوع، امکان حفاری و سوراخ کردن عمودی را به دستگاه می دهد.

قیمت دستگاه cnc چهار محوره

دستگاه cnc

اما با ظهور دستگاه های فرز cnc چهار محور ، محوری ترکیبی و گردشی به دستگاه اضافه شده است که همان محور چهارم می باشد. محور چهارم تحت عنوان محور A نام گذاری می شود. این محور حرکتی گردشی و چرخشی دارد که به ابزار برش امکان تراش کاری و فرزکاری های پیچیده در اطراف قطعه کار های استوانه ای شکل را می دهد. برای مثال در صورتی که نیاز به ماشینکاری قطعات استوانه ای شکل مثل سیلندر و پیستون اتوموبیل باشد، می توان به راحتی از قابلیت های ذکر شده در فرز cnc چهار محور استفاده کرد و قطعه مورد نظر را برشکاری کرد.

دلایل محبوبیت دستگاه فرز cnc چهار محور

با وجود اینکه دستگاه های cnc پنج محور و شش محور نسبت به دستگاه فرز cnc چهار محور برتری هایی دارند، اما دستگاه چهار محور نیز در نوع خود دارای قابلیت های زیاد و منحصر به فردی است. از این دستگاه می توان در کارگاه های مختلف تولیدی به عنوان دستگاه اصلی استفاده کرد. در حالت کلی مزایای فرز cnc چهار محور بسیار زیاد است اما به صورت خلاصه می توان آن ها را به صورت زیر بیان کرد.

نرخ بهره وری بالاتر دستگاه فرز cnc چهار محور

فرز cnc چهار محور ، دخالت نیروی انسانی را به کمترین مقدار خود می رساند. زیرا در این دستگاه از برنامه و نرم افزار های پیشرفته استفاده می شود. همین موضوع سبب می شود تا در فرز cnc چهار محور بازدهی تولید به حداکثر و همچنین زمان ماشین کاری نیز به حداقل برسد.

قیمت دستگاه cnc چهار محوره

دستگاه فرز cnc

عملکرد ساده دستگاه فرز cnc چهار محور

در بسیاری از دستگاه ها مثل دستگاه cnc تراش، اپراتور باید اطلاعات بالایی در مورد نحوه عملکرد دستگاه داشته باشد. اما در فرز cnc چهار محور ، از آنجایی که سیستم کنترلی دستگاه بسیار پیشرفته است، اپراتور با کمترین اطلاعات می تواند کنترل دستگاه را بر عهده بگیرد. اما داشتن دانش کلی در رابطه با برنامه نویسی و طراحی الگو های مختلف همچنان لازم است.

دقت بسیار بالای دستگاه فرز cnc چهار محور

از آنجایی که در دستگاه فرز cnc چهار محور تمامی حرکات دستگاه از قبل برنامه نویسی شده است، این دستگاه دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. همین موضوع سبب می شود تا علاوه بر انعطاف پذیری، دقت عملکرد دستگاه نیز بسیار بالا باشد. همچنین، امکان تغییر دقت دستگاه با توجه به میزان حساسیت قطعه تولیدی نیز وجود دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که اگر دقت دستگاه فرز cnc چهار محور بالاتر رود سرعت آن نیز کمتر می شود.

قیمت دستگاه cnc چهار محوره

فرایند برشکاری با استفاده از فرز cnc

قیمت دستگاه cnc چهار محوره

در ایران فرز cnc تهران و فرز cnc تبریز از جمله برند های معتبر هستند. در کشور های خارجی نیز دستگاه های روسی و چینی بسیار پر طرفدار هستند. هر کدام از فرز های ساخت داخل و خارج دارای مشخصات فنی گسترده و متنوعی هستند. همین سبب می شود تا بازه قیمتی آن ها بسیار وسیع شود. این موضوع بیان می کند که تعیین قطعی و دقیق قیمت دستگاه cnc چهار محوره امری دشوار و یا غیر ممکن است. مورد دیگری که تعیین قیمت مشخص را برای دستگاه های فرز و خصوصا دستگاه های فرز cnc چهار محور دشوار می کند این است که هر شرکت تولید کننده شرایط فروش و گارانتی متفاوتی دارد. در حقیقت تفاوت در خدمات پس از فروش شرکت ها سبب می شود تا قیمت دستگاه cnc چهار محوره نیز تغییر کند.

اپراتور دستگاه cnc

اما با همه این موارد به عنوان یک قانون کلی می توان گفت که قیمت دستگاه cnc چهار محوره نسبت به دستگاه های پنج و شش محوره ارزان تر است. همچنین قیمت دستگاه cnc چهار محوره نسبت به دستگاه های سه محور و دو محور نیز بالاتر است.

قیمت دستگاه cnc چهار محوره

اپراتور دستگاه cnc

مطالب بیشتر:

فرز cnc پنج محور

دستگاه برش لیزری ورق فلزی

دستگاه cnc سنگ

دستگاه رولینگ رزوه زن

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

اسکنر سه بعدی

اسکنر سه بعدی دستگاهی است که شکل و ظاهر اجسام را بررسی کرده و به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به آن ها می پردازد.

فرز cnc پنج محور

فرز cnc پنج محور می تواند فرایند ماشین کاری قطعات بسیار پیچیده را با کاهش حرکت های مورد نیاز برنامه نویسی و فیکسچر بندی انجام دهد.

دستگاه رولینگ رزوه زن

دستگاه رولینگ رزوه زن و فرایندی که انجام می دهد یعنی عملیات رزوه کاری جزء مهمی از صنعت را تشکیل می دهند. رزوه زنی با استفاده

دستگاه رول فرمینگ گالوانیزه

دستگاه رول فرمینگ گالوانیزه برای شکل دهی ورق های گالوانیزه استفاده می شود که دارای طرح خاصی هستند و به صورت انبوه تولید می شوند. این

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید