پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

فرز cnc پنج محور

فرمت » دستگاه صنعتی » فرز cnc پنج محور
فرز cnc پنج محور

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

فرز cnc پنج محور

فرز cnc پنج محور می تواند فرایند ماشین کاری قطعات بسیار پیچیده را با کاهش حرکت های مورد نیاز برنامه نویسی و فیکسچر بندی انجام دهد. علاوه بر آن، با استفاده از فرز cnc پنج محور ، تنظیمات چندگانه مانند لید و لینک که همان ورود و خروج ابزار از قطعه کار در زمان ماشین کاری هستند، حذف می شود. با به کار گیری فرز cnc پنج محور همچنین دقت پرداخت نیز بهبود پیدا می کند.

cnc پنج محور

در دستگاه فرز cnc پنج محور ، سه محور با حرکت خطی و دو محور دیگر نیز به صورت دوار حرکت می کنند. البته این در ادامه خواهید دید که مدل های مختلفی از دستگاه وجود دارد که در آن ها حرکت محور ها متفاوت است. اما در حالت کلی از آنجایی که در فرز cnc پنج محور حرکت های مذکور به صورت همزمان انجام می شود، سبب می شود تا این دستگاه بسیار توانمند باشد.

در دستگاه فرز cnc پنج محور معمولا حرکت سه محور دستگاه به صورت خطی و دو محور دیگر به صورت دوار می باشد. حرکت های مذکور قابلیت اصلی فرز cnc پنج محور را به آن می دهد. منظور از قابلیت و توانایی فرز cnc پنج محور در حقیقت توانایی این دستگاه در ماشین کاری قطعات، بدون نیاز به مرحله باز و بسته کردن قطعه است. چرا که در دستگاه های فرز cnc معمولی برای ماشین کاری بسیاری از قسمت های قطعه کار مثل زوایای منفی وجوه مختلف نیاز به باز و بسته کردن قطعه وجود دارد.

فرز cnc پنج محور

دستگاه فرز cnc پنج محوره

توانایی مهم دیگر دستگاه cnc پنج محور دقت و کیفیت بالای ماشین کاری سطوح قطعات با استفاده از این دستگاه می باشد. همچنین از آنجایی که در فرز cnc پنج محور ابزار تماس نقطه ای با قطعات دارد، عمر ابزار برشی نیز بیشتر است. با توجه به این که امکان ماشین کاری چندین وجه مختلف یک قطعه در یک set up وجود دارد، هزینه های ساخت فیکسچر نیز در فرز cnc پنج محور کاهش پیدا می کند.

کاربرد فرز cnc پنج محور

ماشین فرز cnc پنج محور توانایی تولید انواع توربین ها و کمپرسور ها و همچنین انژکتور پمپ های سوختی را دارد. از دیگر قابلیت های فرز cnc پنج محور کاربرد آن در صنعت پزشکی است. برای مثال امکان ساخت اندام های مصنوعی مثل دریچه قلب مصنوعی و دیگر اندام های بدن مثل مفاصل و غیره وجود دارد. در صنایع هوایی نیز می توان به امکان تولید پره هواپیما های مختلف و قطعات پیچیده (از نظر هندسی) اشاره کرد.

فرز cnc پنج محور

تیغه برشی دستگاه فرز cnc پنج محوره

مقایسه دستگاه های فرز سی ان سی

در مقایسه با دیگر دستگاه های فرز (سه محور و چهار محور) بدون شکل فرز cnc پنج محور از توانایی حرکتی بسیار بالاتری برخوردار است. این دستگاه قادر به برشکاری های ساده و پیچیده است. از نظر قیمتی نیز دستگاه های فرز cnc پنج محور از دیگر دستگاه های فرز گران تر است. ویژگی ها و توانایی های منحصر به فردی که فرز cnc پنج محور را متمایز می کند بسیار زیاد است.

کاربرد فرز cnc پنج محور فرا تر از یک دریل کاری ساده مثلا برای تولید مجرای عبور روغن در سر سیلندر است. فرز cnc پنج محور زمانی به کار گرفته می شود که مثلا نیاز به چرخش میز ماشین قطعه کار و یا دوران دستگاه حول محوری خاص باشد. با این حساب می توان قطعاتی که دارای ظرافت خاص هستند را با استفاده از ابزار های سه بعدی فرز cnc پنج محور و با چرخش قطعه کار در زمان کم و کیفیت بالا ماشین کاری کرد.

فرز cnc پنج محور

فرایند تراشکاری با استفاده از دستگاه فرز cnc پنج محوره

ویژگی های فرز پنج محور CNC

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت قبل، اولین ویژگی منحصر به فرد فرز cnc پنج محور صرفه جویی در زمان است. با توجه به توانایی بالای دستگاه فرز cnc پنج محور ، نیاز به باز و بسته کردن قطعه کار از گیره های دستگاه و فیکسچر های آن به حداقل می رسد. علاوه بر آن، در هنگام ماشین کاری، تنها ارائه یک برنامه از طرف اپراتور کافی است تا پروسه ماشین کاری خاتمه پیدا کند. در نتیجه به منظور ماشین کاری وجوه مختلف نیازی با دریافت برنامه های گوناگون نیست. همین موضوع مجددا سرعت کار را بیشتر می کند. 

دومین ویژگی فرز cnc پنج محور دقت بالای آن است. این موضوع نیز مجددا به عدم نیاز به باز و بسته کردن قطعه کار بر می گردد. چرا که هر بار باز و بسته کردن قطعه، کل فرایند را با تغییر جزئی در ابعاد روبرو می کند. اما در فرز cnc پنج محور ، با به کار گیری میز دوار، این مشکل برطرف می شود.

فرز cnc پنج محور

سیستم کامپیوتری کنترل دستگاه cnc

برتری سوم فرز cnc پنج محور ، سطح پرداخت قطعه کار است. چرا که با فرز cnc پنج محور امکان حرکت مورب قطعه کار وجود دارد. بدین ترتیب، حرکت نوک ابزار به صورت مستقیم و عمودی با قطعه کار درگیر نمی شود. در حقیقت در فرز cnc پنج محور ، لبه برنده تر ابزار با قطعه کار در حالت مورب درگیر می شود. (این موضوع در فرز cnc سه محور صدق نمی کند زیرا در این دستگاه، نوک یا دیواره ابزار به صورت مستقیم و عمودی با قطعه کار درگیر می شود). همین موضوع سبب کم شدن ارتعاش ابزار شده و یکنواختی براده برداری را در فرز cnc پنج محور افزایش می دهد.

دستگاه cnc پنج محور

دستگاه cnc پنج محور برای انجام فرایند تراشکاری از سیستم رایانه ای برای موقعیت یابی و همگام سازی پنج محور مختلف استفاده می کند. در دستگاه cnc پنج محور ، بهره گیری از نرم افزار های کامپیوتری برای برش آسان قطعات سه بعدی و پیچیده، امری کاملا ضروری است.

قیمت دستگاه cnc پنج محور

دستگاه فرز cnc

نحوه حرکت دستگاه سی ان سی ۵ محور

فرز cnc پنج محور ، این توانایی را دارد که در پنج جهت مختلف و در پنج شیوه مختلف عمل تراشکاری را انجام دهد. علاوه بر سه جهت اصلی و مرسوم، دستگاه فرز cnc پنج محور توانایی حرکت و تراشکاری در دو جهت به خصوص دیگری را نیز داراست. این دو جهت را می توان به طرق مختلفی در دستگاه های cnc پنج محوره به کاربرد. برای مثال نسخه ۲+۳ محور و ۴+۱ محور از انواع نسخه های موجود در دستگاه های cnc پنج محوره هستند.

فرز cnc پنج محور نسخه‌ ۳ + ۲

فرز cnc پنج محور در صورتی که به صورت نسخه 2 + 3 محوری باشد، می تواند به صورت همزمان ۳ محور را کنترل کرده و به منظور موقعیت یابی قطعات از ۲ محور باقی مانده استفاده کند. به این صورت که دستگاه فرز cnc پنج محور از ۳ جهت برشکاری های بسیار خوبی را انجام داده و از ۲ محور نیز برای موقعیت یابی استفاده کند. در این گونه فرز های cnc ، امکان به کارگیری سه محور X، Y و Z به صورت همزمان وجود دارد. همچنین از دو محور Y و A نیز به منظور موقعیت یابی استفاده می شود. حالت دیگر این است که به صورت همزمان می تواند از سه محور Y، Z و A استفاده کرده و از دو محور X و C به منظور موقعیت یابی استفاده کرد.

قیمت دستگاه cnc پنج محور

دستگاه فرز cnc پنج محوره

فرز cnc پنج محور نسخه‌ ۱ + ۴

در صورتی که دستگاه فرز cnc پنج محور به صورت ۴+۱ باشد، بدان معناست که دستگاه ما از محور های بیشتری برای برشکاری استفاده می کند. در این مدل از چهار محور همزمان استفاده شده و تنها از یک محور برای موقعیت یابی استفاده می شود. استفاده از چهار محور برای برش قدرت مانور دستگاه را بالا می برد. دو شیوه مختلف برای به کارگیری این محور ها وجود دارد. در شیوه اول محور Y برای موقعیت یابی بوده و چهار محور دیگر یعنی محور های X، Z، A و C به صورت همزمان برای برشکاری استفاده می شوند. علاوه بر آن می توان چهار محور X، Y، Z و A را به صورت همزمان برای برش و تنها از محور C برای موقعیت یابی استفاده کرد.

نسخه کامل پنج محوری فرز cnc

نسخه کامل پنج محوری در حقیقت کامل ترین مدل از دستگاه فرز cnc پنج محور است. در این مدل از دستگاه های cnc، سه محور خطی و دو محور چرخشی به صورت همزمان کنترل می شوند. این مدل از دستگاه های cnc بهترین انتخاب جهت برشکاری های پیچیده و پیشرفته می باشد. نحوه عملکرد این نوع از دستگاه های cnc به شیوه برنامه نویسی این دستگاه بستگی دارد.

قیمت دستگاه cnc پنج محور

محور های حرکتی در دستگاه فرز cnc پنج محوره

در نسخه کامل پنج محوری، در حقیقت محورها به این صورت هستند که سه محور خطی (معمولاً X،  Z و Y) و دو محور چرخشی (A و C) وجود دارد. محور A محور کج شدن و محور C نیز چرخش است.

قیمت دستگاه cnc پنج محور

تعیین دقیق قیمت دستگاه cnc پنج محور نیز مانند دیگر انواع cnc بسیار مشکل است. چرا که این فرز ها در کشور های مختلفی ساخته شده که هر کدام دارای مشخصات فنی گسترده ای هستند. این موضوع باعث می شود قیمت دستگاه cnc پنج محور محدوده وسیعی داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، باید توجه کرد که شرکت های تولید کننده این نوع دستگاه های معمولا شرایط فروش و گارانتی خاص خود را دارند. این موضوع نیز سبب می شود تا قیمت دستگاه cnc پنج محور متنوع باشد.

قیمت دستگاه cnc پنج محور

دستگاه فرز cnc پنج محور

مطالب بیشتر:

فرز cnc چهار محور

دستگاه برش لیزری ورق فلزی

دستگاه cnc سنگ

دستگاه رولینگ رزوه زن

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

فرز cnc چهار محور

فرز cnc چهار محور یکی از انواع فرز های موجود در بازار و در صنعت تراشکاری است. در حالت کلی دستگاه های فرز cnc را می

دستگاه رولینگ رزوه زن

دستگاه رولینگ رزوه زن و فرایندی که انجام می دهد یعنی عملیات رزوه کاری جزء مهمی از صنعت را تشکیل می دهند. رزوه زنی با استفاده

اسکنر سه بعدی

اسکنر سه بعدی دستگاهی است که شکل و ظاهر اجسام را بررسی کرده و به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به آن ها می پردازد.

دستگاه رول فرمینگ گالوانیزه

دستگاه رول فرمینگ گالوانیزه برای شکل دهی ورق های گالوانیزه استفاده می شود که دارای طرح خاصی هستند و به صورت انبوه تولید می شوند. این

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید