پشـتیبانی

09960666468

تجهیزات بازرسی جوش

فرمت » جوشکاری » تجهیزات بازرسی جوش
تجهیزات بازرسی جوش

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

تجهیزات بازرسی جوش

تجهیزات بازرسی جوش به ما در به کار گیری روش های نوین کنترل کیفیت و بازرسی قطعات جوشکاری شده کمک می کنند. در صنعت هر روش تولید نیاز به بازرسی و کنترل کیفیت دارد. جوشکاری نیز یکی از روش های تولید محسوب شده و از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت، استفاده از تجهیزات بازرسی جوش بسیار مهم است چرا که کنترل کیفیت و گذراندن مراحل بازرسی جوش در جوشکاری نیاز به دقت بالایی دارد. به دلیل حساس بودن جوشکاری، احتمال به وجود آمدن عیوب بسیار بالاتر از دیگر روش های تولید است. بنابراین انجام مراحل بازرسی جوش با بکارگیری تجهیزات بازرسی جوش باکیفیت از جمله وظایف بازرس جوش است.

با پیشرفت صنعت جوشکاری روش های جدید جوشکاری نیز ابداع شده اند. همچنین تجهیزات بازرسی جوش نیز نتیجتا متحول شده است. اما در حالت کلی با ابداع روش های خودکار جوشکاری احتمال ایجاد عیوب جوشکاری و نتیجتا احتیاج به تجهیزات بازرسی جوش کاهش یافته است. اما با این حال انوع جوشکاری سنتی نظیر جوشکاری با الکترود دستی هنوز در صنعت بسیار پر کاربرد بوده و احتیاج به گذراندن مراحل بازرسی جوش دارد.

تجهیزات بازرسی جوش

تجهیزات بازرس جوش (آزمون (UT

بازرسی جوش

جوشکاری یکی از روش های تولید صنعتی بوده که هدف آن اتصال دائمی مواد مختلف فلزی و غیر فلزی است. بهترین نوع جوشکاری، آن است که خواص آن بسیار نزدیک به متریال اصلی باشد. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور روش های گوناگون جوشکاری، رسیدن به اهداف جوشکاری یعنی اتصال دائم با خاصیت مناسب همراه با هزینه کمتر، قابل دسترس تر شده است. همانطور که در قسمت قبل بیان شد گذراندن مراحل بازرسی جوش با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش پس از فرایند جوشکاری به منظور اطمینان از کیفیت جوش مورد نظر ضروری است.

مدرک بازرسی جوش

عوامل ذکر شده سبب شده است تا رشته های مختلف و تخصصی در رابطه با بازرسی جوش و تجهیزات بازرسی جوش ایجاد شوند. این رشته ها با ارائه مدرک بازرسی جوش در دانشگاه ها و آموزشگاه های فنی و مهندسی وجود دارند. در حال حاضر بیشتر از هزار دوره آموزشی در زمینه ارائه مدرک بازرسی جوش ، تجهیزات بازرسی جوش و کنترل کیفیت جوش وجود دارند. همچنین بیش از صد ها رشته دانشگاهی در دنیا در زمینه بازرسی جوش و تجهیزات بازرسی جوش برای تربیت بازرس جوش و ارائه مدرک بازرسی جوش به وجود آمده است.

بازرسی جوش

تجهیزات بازرس جوش (آزمون PT)

تجهیزات بازرسی جوش بر اساس دستورالعمل های بازرسی یا برنامه بازرسی جوش یا همان ITP تهیه می شوند. دستورالعمل های بازرس جوش یکی از دستورالعمل های ساخت و تولید یا اجرا محسوب می شود. این دستورالعمل ها شامل تمامی مراحل بازرسی جوش مورد نیاز برای کنترل کیفیت محصول هستند. به همین دلیل باید تمامی بازرسی های جوش طبق همین دستورالعمل ها صورت گیرد.

مراحل بازرسی جوش

در حالت کلی کنترل مراحل بازرسی جوش و کنترل کیفیت با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش در سه مرحله صورت می گیرد. این سه مرحله شامل بازرسی قبل از جوشکاری، بازرسی حین جوشکاری و بازرسی پس از جوشکاری هستند. استفاده از تجهیزات بازرسی جوش بیشتر در مرحله سوم کاربرد دارد. در حقیقت، مرحله اول شامل کنترل و آماده سازی لبه فلز برای جوشکاری و یا همان مونتاژ یا FIT-UP است که معمولا پس از انجام آن مجوز جوشکاری صادر می شود.

مرحله دوم یا همان بازرسی حین جوشکاری نیز از الزامات جوشکاری بوده و شامل کنترل دمای جوش، جریان جوش و غیره است. این دستور العمل ها در دستورالعمل های جوشکاری یا WPS ذکر می شوند. همچنین تایید صلاحیت جوشکار نیز در این مرحله بررسی می شود. مرحله سوم که اصلی ترین مرحله در بازرسی جوش و استفاده از تجهیزات بازرسی جوش است، شامل کنترل کمی و کیفی جوش انجام شده است. در مرحله سوم، انواع آزمایش های مخرب و غیرمخرب جوش با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش انجام می شود.

بازرسی جوش

تجهیزات بازرس جوش (آزمون UT)

تست های بازرسی جوش

بر اساس استاندارد های مختلف تعیین می شود که آیا یک عیب یا یک ناپیوستگی در جوشکاری نیازی به برطرف شدن دارد یا خیر. در حقیقت دستورالعمل ها و  استاندارد های مختلف، بر اساس کاربرد جوش و همچنین با بررسی خطرات ناشی از آن تدوین می شوند. همانطور که از نام تست های غیر مخرب پیداست، این تست ها آسیب به قطعات وارد نمی کنند. در نتیجه با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش می توان این تست ها را در مرحله بهره برداری نیز به اجرا در آورد.

آزمون هایی که با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش و در مرحله کنترل کیفیت یا QC جوشکاری انجام می شوند به دو دسته مخرب و غیرمخرب تقسیم می شوند. در ادامه در مورد آزمون های مخرب یا DT و همچنین آزمون های غیر مخرب یا NDT و همچنین انواع تجهیزات بازرسی جوش بیشتر صحبت خواهد شد.

تست های مخرب جوش

DT یا همان آزمون های مخرب جوش، آزمایش هایی اند که برای اندازه گیری خواص مکانیکی جوش مثل نقطه تسلیم و شکست، میزان انعطاف پذیری جوش و غیره به کار می روند. در آزمون ها یا تست های مخرب جوش، قطعه مورد نظر دیگر پس از آزمایش قابل استفاده نبوده و کاملا تخریب می شود. در فرایند جوشکاری عموما حداقل یک بار هر جوش (بر اساس دستورالعمل های جوشکاری یا همان WPS) به وسیله تست های مخرب جوش مورد آزمایش قرار می گیرد. سپس نتیجه آزمون مخرب جوش بر اساس گزارش PQR ثبت می شود. آزمون های مخرب جوش به تجهیزات بازرسی جوش به خصوصی نیاز دارند. از جمله این آزمون ها می توان به تست کشش، تست خمش و تست ضربه اشاره کرد.

بازرسی جوش

تجهیزات بازرس جوش (آزمون UT)

آزمایش های غیرمخرب جوش

به منظور پیدا کردن ناپیوستگی های درونی و سطحی قسمت جوشکاری شده هر قطعه باید از تست های غیر مخرب یا همان NDT با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش استفاده کرد. شناسایی عیوب درون جوش با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش بسیار مهم است. چرا که این عیوب سبب کاهش استحکام جوش می شوند. به همین دلیل شناسایی و برطرف سازی آن ها از جمله اهداف اصلی کنترل کیفیت جوش یا بازرس جوش است.

آزمون های غیرمخرب و پرکاربردی که در صنعت استفاده می شوند عبارتند از: آزمون بازرسی چشمی VT ، تست جوش PT یا مایع نافذ، تست ذرات مغناطیسی MT ، تست اولتراسونیک یا فراصوتی یا UT و تست رادیوگرافی RT یا پرتونگاری. هر کدام از آزمون های اشاره شده به تجهیزات بازرسی جوش خاصی نیاز دارند. در بین آزمون های فوق که با تجهیزات بازرسی جوش انجام می شوند، آزمون VT عمومی تر است و  آزمون هایMT  و PT بیشتر در شناسایی عیوب خارجی (سطحی) کاربرد دارند. همچنین آزمون های UT  و RT نیز برای شناسایی عیوب داخلی (ریشه ای) به کار می روند.

بازرس جوش

جوشکاری با استفاده از الکترود دستی

از مهم ترین عیوبی که با تجهیزات بازرسی جوش قابل شناسایی هستند می توان به  ترک، نفوذ ناقص، ذوب ناقص، تخلخل، روی هم افتادگی، ناخالصی سرباره و گرده جوش اضافی اشاره کرد. پس از بررسی عیوب با توجه به استانداردهای مورد استفاده، امکان ادامه کار یا بازگشت قطعه بررسی می شود.  همچنین تحلیل علت وقوع عیوب و اعمال پیشگیری های بعدی از وظایف بازرس جوش است.

تجهیزات بازرسی جوش چشمی

آزمون های چشمی با استفاده از تجهیزات بازرسی جوش به خصوصی نظیر کولیس، خط کش و گیج های مخصوص بازرسی صورت می گیرند. در ادامه به بررسی برخی از ابزار های مورد استفاده پرداخته می شود.

خط کش یکی از تجهیزات بازرسی جوش است که برای اندازه گیری طول ناپیوستگی ها مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار بعدی کولیس است که همانند خط کش می توان طول ناپیوستگی ها را با دقت بالا با آن اندازه گیری کرد. همچنین ترک ها، اندازه حفرات، اندازه گیری ضخامت قطعه و نشانه های مختلف در روش های MT و PT را نیز می توان با کولیس انجام داد. از دیگر تجهیزات بازرسی جوش می توان به فیلت گیج یا Fillet gage اشاره کرد. فیلت گیج برای اندازه گیری ساق جوش و گلویی در جوش های گوشه ای به کار می رود.

مدرک بازرسی جوش

ذره بین برای بزرگنمایی عیوب جوش

ابزار بعدی گیج کمبریج یا Cambridge gage است. این گیج پر کاربرد ترین ابزار در بین تجهیزات بازرسی جوش چشمی است. اندازه گیری گرده جوش، اندازه گیری ساق جوش، اندازه گیری گلویی جوش، اندازه گیری Under Cut، اندازه گیری زاویه پخ و غیره از وظایف این ابزار است.

گیج AWS نیز یکی از تجهیزات بازرسی جوش است که مخفف Automatic Weld Size بوده و سه کاربرد مختلف دارد. با این وسیله می توان گرده جوش شیاری، ساق جوش گوشه و گلویی جوش گوشه را اندازه گیری کرد. در تجهیزات بازرسی جوش ، ابزار های دیگری نیز وجود دارند که به صورت تیتر وار ذکر می شوند. برای مثال می توان به متر (اندازه گیری ابعاد قطعات)، گونیا (چک کردن عمود بودن قطعات) و ذره بین (بزرگنمایی) اشاره کرد. تجهیزات بازرسی جوش نام برده را می توان در یک کیف مخصوص (کیت) نگه داری کرد.

مدرک بازرسی جوش

تجهیزات بازرس جوش به روش چشمی

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

جوشکاری چدن

جوشکاری چدن به دلیل جوش پذیری محدود تر چدن ها، نسبت به جوشکاری فولاد با مشکلات بیشتری مواجه است. در میان انواع چدن ها، جوشکاری چدن

انواع جوشکاری برق

انواع جوشکاری برق شامل فرایند هایی اند که در آن ها پیوندی دائمی بین قسمت های مختلف فلزی ایجاد می شود. در انواع جوشکاری برق ،

جوشکاری تیگ پالسی

جوشکاری تیگ پالسی روشی زیرمجموعه جوشکاری آرگون است که به جوشکار این قابلیت را میدهد که اتصال، در عین رسیدن به عمق نفوذ بالا، حرارت ورودی

جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه نیز تقریبا شبیه به جوشکاری ورق فولادی صورت می گیرد. در حقیقت برای جوشکاری ورق گالوانیزه عادی می توان از همان جوشکاری ورق

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید