پشـتیبانی (فقط واتس اپ و تلگرام)

تلگرام واتس اپ

انواع جوشکاری برق

فرمت » جوشکاری » انواع جوشکاری برق
انواع جوشکاری برق

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

انواع جوشکاری برق

انواع جوشکاری برق شامل فرایند هایی اند که در آن ها پیوندی دائمی بین قسمت های مختلف فلزی ایجاد می شود. در انواع جوشکاری برق ، مذاب به تندی خنک شده و دو فلز به طور دائم اتصال پیدا می کنند. برای قطعات فلزی ورقی شکل ، انواع جوشکاری برق شامل جوشکاری نقطه ای و جوشکاری خطی است. جوشکاری نقطه ای عمدتا برای اتصال قطعاتی مناسب است که تا ۳ میلی متر ضخامت داشته باشند.

نحوه انجام انواع جوشکاری برق

در به کار گیری انواع جوشکاری برق باید از اجزا دینام مورد استفاده در جوشکاری برق آگاهی کامل داشته باشیم. این دینام به صورت خودکار عمل می کند. گاهی لازم است دینام را روغن کاری کرد تا به درستی و به صورت روان بتوان با آن جوشکاری برق را انجام داد. با این کار حتی افراد کم تجربه نیز می توانند انواع جوشکاری برق را با آن انجام دهند. همچنین در انواع جوشکاری برق ، مقدار حرارت لازم برای ذوب فلز تحت جوشکاری نیز مهم است.

انواع جوشکاری برق

جوش ایجاد شده در فرایند جوشکاری برق

انواع جوشکاری برق به منظور اتصال قطعات مشابه یکدیگر استفاده می شود. با این حال از انواع جوشکاری برق می توان برای قطعات غیر مشابه نیز استفاده کرد به این شرط که دارای نقطه ذوب نزدیک به هم باشد. در انواع جوشکاری برق ، جریان الکتریسیته از داخل قطعات عبور کرده و سبب گرمایش آنها می شود. سپس با ذوب موضعی قسمتی که دو قطعه به یکدیگر برخورد کرده اند، دو قطعه مختلف به یکدیگر جوش می خورند.

مزایای انواع جوشکاری برق

در حقیقت، انواع جوشکاری برق دارای مزایای بی شماری نسبت به دیگر روش های جوشکاری است. برای مثال در انواع جوشکاری برق سوخت هدر نمی رود. به این معنا که معمولا در حالت عادی گرمای تولید شده با استفاده از انواع جوشکاری برق از نقطه ذوب بالاتر نمی رود. همین ویژگی باعث می شود تا سیم های عایق، ذوب شده و جوش داده شوند اما روکش عایق آن ها دست نخورده باقی بماند. همچنین اگرچه در جوشکاری برق حدود ۵۰ هزار آمپر برق مصرف می شود اما دینام جوشکاری سبب برق گرفتگی جوشکار نمی شود. زیرا در انواع جوشکاری برق تنها از نیروی الکتروموتیو استفاده می شود یعنی تنها نیمی از ولتاژ الکتریسیته مصرف می شود. مدت زمان انجام انواع جوشکاری برق از چندین ثانیه تا چندین دقیقه است که این موضوع به ابعاد پروژه انجام شده بستگی دارد.

انواع جوشکاری برق

انواع جوشکاری بدون برق

جدای از انواع جوشکاری برق ، جوشکاری بدون برق نیز از جمله روش های جوشکاری است. در این فرایند، برای ذوب و اتصال فلز از قوس الکتریکی و برق استفاده نمی شود. یعنی جریان برق سبب ایجاد حرارت و نهایتا ذوب فلز نمی شود. از جمله جوشکاری های بدون برق می توان به جوشکاری حالت جامد مثل جوشکاری اصطکاکی اشاره کرد. در این نوع جوشکاری حرارت تنها توسط فشار و اصطکاک ایجاد می شود.

انواع مدل های جوشکاری برق

انواع روش های جوشکاری برق شامل جوشکاری MIG، جوشکاری آرگون و جوشکاری استیک می باشد. در حقیقت، در انواع جوشکاری برق ARC، قوسی الکتریکی بین الکترود و قطعه جوشکاری تشکیل می شود. در برخی از انواع جوشکاری برق از گازی تحت عنوان گاز محافظ جهت یکنواخت کردن جوش و آلوده نشدن جوش و بالا بردن کیفیت آن استفاده می شود. همچنین انواع جوشکاری برق ، این قوس می تواند سبب تثبیت طول عمر قوس الکتریکی تشکیل شده بین الکترود و قطعه جوشکاری نیز شود.

انواع جوشکاری برق

جوشکاری لوله با استفاده از جوشکاری برق

انواع جوشکاری برق به روش MIG

جوشکاری MIG یا همان جوشکاری قوسی فلزی از انواع جوشکاری برق بوده که بیشتر برای جوش فولاد استفاده می شود. در روش جوشکاری MIG ، فرایند ذوب کردن فیلر به منظور انجام جوشکاری انجام می شود. این فرایند نسبتا تمیز بوده و پاشش در آن کم است. جوشکار ها می تواند بدون وقفه و در زمان های طولانی مدت فرایند جوشکاری را انجام دهند که دلیل آن تعداد دفعات شروع و پایان کم است. گاز محافظی که در این فرایند استفاده می شود آرگون و نیز ترکیبی از اکسیژن و کربن دی اکسید است.  تنها عیب این فرایند شاید همان سخت بودن فرایند تشکیل قوس در طول کل فرایند باشد.

انواع جوشکاری برق به روش TIG

جوشکاری TIG یا جوشکاری قوس تنگستن نیز از انواع جوشکاری برق بوده که بیشتر برای جوشکاری منیزیم، آلومینیوم، تیتانیوم، نیکل و آلیاژ های مس استفاده می شود. استفاده از فیلر در روش جوشکاری TIG اجباری نیست و می توان با فیلر یا بدون فیلر آن را انجام داد. قطر جوش TIG از قطر جوش MIG کمتر است. زیرا در این روش در نقطه جوشکاری گرما متمرکز تر است. این روش جوشکاری نیز بسیار تمیز بوده و پاشش آن بسیار کم است. اما نسبت به روش جوشکاری MIG در مدت زمان های طولانی تری انجام می شود. در این روش از گاز های محافظ هلیوم، هیدروژن و ترکیب آن ها با آرگون استفاده می شود.

جوشکاری TIG

انواع جوشکاری برق استیک

جوشکاری الکترود دستی نیز یکی دیگر از انواع جوشکاری برق بوده که جوش قوسی فلزی محافظت شده نیز نام گذاری می شود. انجام جوشکاری استیک دشوار بوده و از همین رو توصیه می شود افراد حرفه ای آن را انجام دهند. از این روش جوشکاری در فرایندهای نظیر ساخت پل ها، سازه های فلزی هنری، لوله کشی و سایر پروژه های جوشکاری فضای باز استفاده می شود. در هنگام جوشکاری در فضای باز باید به این موضوع توجه شود که این نوع جوشکاری با جوشکاری فضای بسته متفاوت است. زیرا جوشکاری فضای باز باید توانایی این را داشته باشد که زیر باد و باران و هوای بادی انجام شوند. به همین رو در انجام جوشکاری فضای باز باید از فرایندهای خاص استفاده شود. جوشکاری استیک همه کاره ترین فرآیند جوشکاری بوده و در مقایسه با فرآیندهای دیگر جوشکاری به تنظیمات پیچیده ای نیاز ندارد.

انواع تجهیزات جوشکاری برق

جوشکاری برق نیازمند تجهیزات به خصوصی است تا بتوان با آن فرایند جوشکاری را انجام داد. از جمله تجهیزاتی که برای این منظور استفاده می شود شامل موارد روبرو است. دستگاه جوشکاری، انبر جوشکاری، چکش، برس سیم، چرخ سیم برق، لباس محافظ و ماسک جوشکاری یا شیلد صورت جوشکاری.

فرایند جوشکاری TIG

فرایند جوشکاری برق

دستگاه جوشکاری

در انواع جوشکاری برق ، دستگاه های به خصوصی استفاده می شوند. دستگاه های مورد استفاده در انواع جوشکاری برق می توانند AC یا DC باشند. دستگاه های نوع اول یعنی AC دارای ترانسفورمر هایی هستند که ولتاژ ورودی را از ۲۲۰ – ۴۴۰ به ولتاژی در حدود ۸۰ – ۱۰۰ ولت پایین می آورد. دستگاه های مورد استفاده در انواع جوشکاری برق می توانند AC یا DC باشند. دستگاه جوشکاری AC دارای ترانسفورمر یک گام به پایین بوده که ولتاژ را از ۲۲۰-۴۴۰ به ۸۰-۱۰۰ کاهش می دهند. دستگاه های های جوشکاری DC، دارای ژنراتور موتور A.C، یا موتور ژنراتور دیزلی / بنزینی یا مجموعه جوشکاری ترانسفورماتور – رکتیفایر می باشند. دستگاه جوش A.C، عموما با منبع برق 50 یا 60 هرتز کار می کند.

کابل جوش و انبر جوشکاری برق

کابل جوش به منظور انتقال جریان از سمت ماشین جوشکاری به محل کار استفاده می شود. کابل های جوش منعطف بوده و معمولا از مس یا آلومینیوم ساخته می شوند. این کابل ها از حدود ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ سیم به هم پیچیده ساخته شده که همین موضوع سبب انعطاف پذیری و مقاومت بالای آن ها می شود. این سیم ها توسط پوشش های عایق از جنس پلاستیک پوشانده می شوند.

جوشکاری MIG

انبر جوشکاری نیز یکی دیگر از تجهیزات به کار رفته در انواع جوشکاری برق است. این انبر ها در انواع جوشکاری برق وظیفه نگه داشتن الکترود در یک زاویه دلخواه را بر عهده دارند. انبر های مذکور همچنین سایز های متفاوتی داشته که با توجه به درجه آمپر آن ها متغیر است.

فیش دستگاه جوش

فیش های مورد استفاده در دستگاه جوش به منظور ایجاد ارتباط بین دستگاه جوشکاری و نگهدارنده الکترود می باشند. کانکتور های جوشکاری در حقیقت می توانند به سادگی نصب و حذف شوند. فیش دستگاه جوش بر اساس ظرفیت کابل طراحی می شود.

چکش

چکش های مورد استفاده در انواع جوشکاری برق وظیفه دارند بعد از اتمام جوشکاری، اضافات جوش را از محل مورد نظر پاک کند. این چکش ها داری یک سمت نوک تیز نیز می باشند تا قسمت های اضافی را به سادگی جدا کنند.

جوشکاری MIG

جرقه های ایجاد شده در فرایند جوشکاری برق

برس سیمی و چرخ سیم برقی

در انواع جوشکاری برق ، از برس سیم پس از تمیزکاری قسمت های اضافی جوش با چکش استفاده می شود. برس سیم وظیفه تمیز کردن نهایی سطوح پس از استفاده از چکش خرد کننده را دارد. گاهی اوقات بر حسب نیاز به جای برس سیم های مذکور از چرخ سیم برقی استفاده می شود.

شیلد صورت جوشکاری و لباس محافظ

در انواع جوشکاری برق ، ماسک جوشکاری و شیلد محافظ کننده از صورت برای جلوگیری از تماس مستقیم اشعه های خطرناک و مضر مادون قرمز با چشم استفاده می شوند. این ماسک ها می توانند به صورت خودکار یا دستی باشند.

علاوه بر ماسک ، در انواع جوشکاری برق ، استفاده از لباس محافظ نیز ضروری است. لباس های مذکور، فرد را از گرما، پاشش مذاب یا جرقه و اشعه مادون قرمز حافظ می کند. این لباس ها دارای انوع مختلفی هستند. برای مثال پیشبند چرم، کلاه، دستکش چرم، آستین چرم و غیره همگی از انواع لباس های محافظ هستند.

جوشکاری MIG

جرقه های ایجاد شده در فرایند جوشکاری برق

امتیاز

اشتراک گذاری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بیشتر بخوانید:

جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی

جوشکاری تیگ پالسی روشی زیرمجموعه جوشکاری آرگون است که به جوشکار این قابلیت را میدهد که اتصال، در عین رسیدن به عمق نفوذ بالا، حرارت ورودی

الکترود 7018

الکترود 7018 معمولا برای جوشکاری همه منظوره فولادهای کربنی و کم آلیاژ استفاده می شود. این الکترود در طیف متنوعی از پوزیشنها و تحت متغیرهای جوشکاری

جوشکاری تیتانیوم

جوشکاری تیتانیوم به دلیل خواص این فلز، یعنی سبک وزن بودن، مقاومت به خوردگی بسیار بالای آن و نسبت استحکام به وزن بالا از اهمیت بالایی

جوشکاری چدن با ارگون

جوشکاری چدن با ارگون با نام جوشکاری چدن با تنگستن یا جوشکاری چدن با تیگ نیز معرفی می شود. در واقع جوشکاری چدن با ارگون جزو

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخصص دارید؟ به ما بپیوندید